Aquest mes de març s'engega una prova pilot per incorporar vehicles 100% elèctrics a la recollida de brossa a la ciutat. Dos models de vehicles formaran part de la prova i, en funció del rendiment, es valorarà la seva incorporació progressiva al servei, especialment al centre de la ciutat i a les zones comercials. Tot i així, aquests vehicles entraran a reforçar el servei, però no substituiran als convencionals, els de combustible fòssil o de gas, almenys en els anys vinents.
Els models elèctrics també redueixen la contaminació acústica
Els dos models que es provaran són un camió elèctric de recollida sostenible amb càrrega lateral i un vehicle auxiliar per a la recollida comercial. El camió de càrrega lateral és de 27 tones amb capacitat de 22 m3 i un rendiment de fins a 200 quilòmetres d'autonomia. El motor, 100% elèctric, s'alimenta amb un pack de bateries de liti de 240 kWh de capacitat i es carrega en aproximadament 5 hores.
El model també redueix significativament la contaminació acústica respecte a els models de combustible fòssil. Aquest tipus de camió ja s'ha incorporat al servei en algunes ciutats de l'Estat Espanyol com Alcalà de Henares o Guadalajara, on el servei de recollida de residus està gestionat també per Valoriza.
Estalviar fins a 20 tones de CO2
L'altre vehicle es provarà per a fer la recollida comercial al centre de la ciutat. Aquest model de camió pesa 7,5 tones i té una autonomia elèctrica de més de 230 quilòmetres. Les primeres unitats d'aquest model van arribar a l'Estat Espanyol al mes de gener de 2023 i actualment s'està provant per a diversos usos, des del repartiment de paqueteria a altres serveis urbans. L'ús d'aquest model es calcula que pot estalviar unes 20 tones de CO2 a l'any respecte al seu equivalent de combustió.
La incorporació progressiva de vehicles elèctrics al servei de recollida de la brossa suposarà una millora afegida en la qualitat ambiental del servei; la reducció de les emissions de CO2 i també una reducció significativa de la contaminació acústica.