Promoure la sostenibilitat i educar en el turisme protegint el territori i el patrimoni. Aquesta és la filosofia d’
SMART, un
projecte europeu que, a través del centre de formació reusenc DOMSPAIN, s’aplica a les aules del raval de Sant Pere. Destinat a professionals, minoristes, restauradors i persones apassionades pel turisme, el projecte SMART vol
donar a conèixer el green tourism.
“Creiem que és important ser responsables i promoure el territori"
Amb el nom
“Desenvolupament de capacitats pel turisme intel·ligent i les destinacions sostenibles”, la formació oferta per DOMSPAIN persegueix l’objectiu d’impulsar una nova manera de fer turisme. Segons la directora del centre de formació d’adults, Olena Korzhykova, “creiem que és important ser responsables i promoure el territori, tenir projectes internacionals i dels sectors de l’educació, el patrimoni, l’emprenedoria i la sostenibilitat”.
Al propòsit de fomentar la sostenibilitat, s’hi suma el fet que
el turisme és un motor de Reus i de tota la Costa Daurada. Des dels inicis, a DOMSPAIN s’han ofert cursos de formació en idiomes com l’anglès, el francès, l’alemany i el rus. Tanmateix, “des de la Covid vam veure que rebem gran part de
turisme de proximitat i el projecte SMART ens ofereix això: no enfocar només el turisme a les rutes internacionals, sinó també al que tenim aquí”, apunta Korzhykova.
Formar sobre la sostenibilitat en el sector turístic
Amb la idea de promoure la ciutat, el territori i els productes de proximitat, el centre es va incorporar al projecte europeu l’any 2021 en col·laboració amb
Eurakom i
Green Village, entitats francesa i grega. Els tres socis treballen conjuntament amb l’objectiu d’
ensenyar a viatjar respectant el medi ambient partint des d’un manual de bones pràctiques fins a arribar a les eines digitals o l’impacte mediambiental del sector turístic.
Una de les sessions de formació del projecte SMART Foto: Cedida
Sent conscients del territori on se situen i treballen, des de DOMSPAIN es defensa
un turisme que sigui capaç de detectar els seus propis efectes negatius, com poden ser la contaminació, els contractes temporals o l’abandonament del patrimoni cultural. És per això que, com exposa Korzhykova, “quan parlem sobre turisme sostenible ens referim a agències de viatge, hotels, restaurants, botigues i, òbviament, turistes”.
Segons Korzhykova, es tracta d’un projecte petit, però potent, que impulsen amb la voluntat de “transformar la comunitat més propera i establir una economia circular que ens involucri a tots en la cadena del turisme”. Amb un públic ampli, tant per a professionals del sector com per a d’altres branques, per a alumnes universitaris o de cicles,
la formació compta amb nivells d’acreditació internacional.
DOMSPAIN també posarà en marxa Gelatto on road
I és que el projecte SMART no és l’únic ofert des de DOMSPAIN que impulsa la sostenibilitat de manera formativa, sinó que
també formen part de la iniciativa Ecosme i GuideMeGreen. Aquests projectes encaren qüestions com l’hoteleria post-covid, les comunitats locals i el turisme amb una perspectiva sostenible i adaptant els sectors a clients amb diversitat funcional i ingressos diversos.
Mirant al territori, a les rutes de proximitat i a la promoció de ciutat, un altre dels projectes que tenen a l’obrador és el de
Gelatto on road, que, tot i no tenir la sostenibilitat com a protagonista, combina altres pilars de DOMSPAIN. Aquest programa
crearà una ruta de gelats al territori amb 25 socis europeus i preveu la participació de dos mil voluntaris per tastar els gelats finalistes. Amb
Gelatto on road i, de cara al futur, DOMSPAIN continuarà impulsant projectes que treballin per la formació, la proximitat, el turisme i la sostenibilitat que els caracteritzen.