La setmana passada, el centre cívic del Carme de Reus va acollir una
sessió formativa adreçada al petit comerç, i centrada en l'ús de les
xarxes socials per guanyar en
visibilitat en l'entorn digital. És aquesta una de les
línies d'acció que s'impulsen des de la
regidoria d'Empresa i Ocupació de l'ajuntament de la capital del Baix Camp, liderada per
Carles Prats. "Es tracta d'assessorar i acompanyar els establiments de proximitat en la creació d'una
presència virtual, perquè pot suposar un impuls a les seves vendes", explica a
Reusdigital.cat.
Una relació "més directa" entre botiguer i client
La formació en qüestió va ser impartida per
Marc Pedrós i
Marta Cayuela. Van tractar, per als presents, quines poden ser les xarxes i eines més útils per difondre l'existència dels seus respectius negocis a Internet. En aquest sentit, una de les idees va apuntar a la "visibilitat" que pot guanyar un comerç de proximitat si aposta per
digitalitzar-se. Tots dos formadors van exposar que l'ús de determinades plataformes fa possible una
relació "més directa" amb els clients.
No obstant això, tot i els "beneficis" que aporta la digitalització d'un negoci, Prats apunta que hi ha empresaris i comerciants que creuen "no tenir prou temps" per dedicar-lo a planificar i a executar una
estratègia de presència a les xarxes socials. Pedrós i Cayuela, amb tot, van incidir en diverses ocasions en la "senzillesa" i la "rapidesa" vinculades a la
creació de pàgines i perfils des d'on oferir productes i serveis a la clientela. La clau, van assegurar, és que "s'ha de ser" a l'entorn digital.
Eines digital "senzilles, eficaces" i molt sovint "de franc"
Temps enrere, Reus Promoció i el Mas Carandell van cooperar per
analitzar primer i després
dinamitzar el petit comerç, en concret al barri del Carme. Aquella prospecció inicial va revelar que a la zona "hi havia pocs establiments amb presència a la xarxa". Aquesta pot crear-se amb un simple pas: l'obertura d'un espai a
Google my business. Per als formadors, es tracta d'una eina "eficaç i gratuïta" que permet "oferir detalls molt concrets" de l'activitat que realitza una botiga per tal de "distingir-la" de la competència.
En aquesta línia, Prats apunta que les iniciatives per dotar els botiguers d'aquests coneixements busquen precisament que "aprenguin a treure profit de les
eines que tenen a l'abast, que molt sovint són de franc" i que contribueixen també a
"modernitzar" la imatge d'un negoci. Pedrós i Cayuela van comentar igualment els beneficis que poden donar aplicacions com
Instagram, ja que "pot usar-se d'una manera molt més dinàmica" que, segons com, un web empresarial genèric.
Vendre en línia
I ara que el
context derivat de la crisi sanitària ha potenciat (encara més) la venda en línia de productes i serveis, el petit comerç es troba tot havent de competir amb gegants que tenen recursos tecnològics "molt potents", segons Prats. Ara bé, de possibilitats per donar resposta a les noves necessitats dels clients "n'hi ha diverses". Els formadors es van centrar en
WhatsApp business, que permet "millorar el temps de resposta" als contactes i que "és un
ecommerce en tota regla". A partir d'aquí, el regidor recorda que si un petit vol "diferenciar-se", a la ciutat s'ha desenvolupat projectes "interessants" com
Reus compra responsable, on s'ofereix el repartiment "ecològic" dels productes venuts.
Prats destaca també que des de la regidoria, el consistori pot assessorar el petit comerç a l'hora d'accedir a programes com el
kit digital, una iniciativa del govern central que subvenciona la implantació tecnològica a les pimes. Al mateix temps, el regidor apunta que les accions formatives es mantindran de cara al futur, en tractar-se d'un "projecte estratègic" de ciutat.