SERVEIS

El tancament de tots els contenidors de Tarragona arribarà «entre 2024 i 2025»

S'aprova de manera definitiva la licitació del nou contracte de la brossa, que hauria d'entrar en vigor el proper mes de maig

El ple municipal de Tarragona, aquest divendres. | Josep M. Llauradó
per Josep Maria Llauradó Serra, Tarragona | 30 de setembre de 2022 a les 16:24 |
Des de fa un any, els contenidors de resta i orgànica de tres barris de Tarragona estan tancats: al Serrallo, a Bonavista i a Cala Romana. Tot i que des del principi es va anunciar que aquesta prova s'aniria estenent progressivament, no és fins a l'entrada en vigor del nou contracte de la recollida de residus quan es podrà fer efectiu. El regidor de l'àrea de Neteja, Jordi Fortuny, ha explicat avui després del plenari en què s'ha aprovat la licitació que l'objectiu és fer obligatori el sistema de targetes per obrir els contenidors a tota la ciutat al "entre 2024 i 2025". En aquest termini, també es fixa la posada en marxa del sistema porta a porta a la Part Alta i l'aplicació de descomptes o sancions en les taxes en funció de l'índex de reciclatge.

Tot plegat s'ha sabut aquest divendres en l'aprovació de la licitació d'un contracte que ascendeix als 200 milions d'euros en un període improrrogable de nou anys. El contracte actual, a càrrec de l'empresa Fomento de Contrataciones y Contratas (FCC SA) finalitza després de dues pròrrogues el 28 d'abril de 2023. En cas que no estigui feta a temps la nova adjudicació, el contracte amb FCC continuaria de manera indefinida fins que estigués completat el nou tràmit.

El balanç global del cost, segons Fortuny, és de vora 400.000 euros més en el nou contracte, si bé han incrementat sensiblement els lots i les tasques a dur a terme, alhora que han eliminat alguns sobrecostos com ara 1 milió d'euros anuals que es destinaven a recollir la brossa en tres tipus de camions diferents -arran de l'existència dels contenidors soterrats-.

Per motius "tècnics", el govern ha renunciat per ara a internalitzar el servei, si bé la regidora de la CUP, Eva Miguel, ha afirmat que ara s'enceta un "full de ruta" per encarar en algun moment una municipalització de la part més gran del contracte, el lot 1. Aquest retret a la renúncia d'un dels punts del programa cupaire ha estat, de fet, l'única discussió del punt en un ple extraordinari que de nou ha tingut un to marcadament electoral, a menys d'un any pels comicis municipals.

Els cinc lots del nou contracte (aprovat amb les úniques abstencions del Partit Popular, de Ciutadans i En Comú Podem) inclouen la vigilància i el monitoratge del servei, donat que la neteja de la via pública és un dels aspectes que acumula més queixes a Tarragona. A més, cap empresa que sigui adjudicatària dels lots 1 i 2 podrà assumir els 3, 4 i 5, per tal que no coincideixin. La previsió és que al mes de febrer ja rebin les ofertes -amb un marge de 70 dies des que es publiqui de manera oficial el plec de clàusules-, que al març les valorin i finalment es pugui adjudicar al límit del termini.

Doblar la recollida selectiva, l'objectiu del nou contracte


Al 2025, l'Ajuntament de Tarragona té l'obligació d'haver implementat un seguit de mesures per tal que la mitjana de la recollida selectiva de les diferents zones sigui del 65%. Ara mateix, segons el regidor Jordi Fortuny, aquesta xifra no arriba al 40%, si bé s'ha incrementat de manera notòria arran de la prova pilot al Serrallo, Cala Romana i Bonavista.

Les xifres dels contractes no variaran els propers anys, el que sí que es preveu que baixi es la partida destinada a la incineració de residus i a altres despeses de tractament de residus perquè el contracte porta mesures específiques per augmentar els resultats de recollida selectiva.

Així mateix, l'Ajuntament ingressarà més d'1 milió d'euros per la valorització de residus i aportacions dels sistemes integrats de gestió. Aquest milió augmentarà en consonància amb l'augment de selectiva que s'assoleixi, fins al màxim previst a la normativa. Aquesta partida actualment la rebia la contractista actual. Jordi Fortuny assegura que "amb disseny del nou contracte l'Ajuntament recupera aquests ingressos, el que fa que en conjunt el contracte costi menys diners a les arques municipals i a la ciutadania". 

El contracte comporta també una sèrie d'inversions destacables com ara la renovació del 50% de la maquinària elèctrica, la possible obtenció de vehicles amb pila d'hidrogen, noves campanyes de conscienciació de recollida selectiva per tal de valorar el porta a porta, el sistema de control d'accés o la limitació de la resta, entre d'altres.  

Aporten 1,5 milions d'euros a l'EMT per pagar nòmines, reparacions i combustible


En el ple d'aquest divendres la polèmica s'ha intensificat uns punts previs a l'ordre del dia, concretament a un modificatiu de crèdit urgent que entre d'altres permetria aportar 1,5 milions d'euros a l'Empresa Municipal de Transports (EMT), en motiu de nòmines, reparacions i combustibles. Els vots en contra del PSC, En Comú Podem i els regidors no adscrits Sonia Orts i José Luis Carderón han estat motivats, segons han remarcat, per la resta de partides incloses al modificatiu de crèdit, però que el govern ha pogut aprovar gràcies a les abstencions de Ciutadans i el Partit Popular.
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: