1 de 10
PORT TARRAGONA

Dues grues trauran finalment de l'aigua el iot enfonsat al juny al Port de Tarragona

L'operació necessitarà quatre setmanes per aconseguir la recuperació total del vaixell

El vaixell es troba enfonsat des del passat mes de juny. | Port de Tarragona
per Redacció, Tarragona | 5 de setembre de 2022 a les 10:10 |
El vaixell enfonsat al Moll de Costa de Tarragona, l'Eleonora E, serà reflotat durant les pròximes setmanes en una maniobra de gran complexitat que necessitarà de dues grans grues de 250 tones que treballaran des de terra per completar el procés. Quan el veler sigui reflotat es portarà al dic sec del varador del Serrallo.

El pla aprovat per Capitania Marítima i que executarà l’empresa Ardentia, l’encarregada de reflotar l’Eleonora E, consistiran en una combinació de globus de reflotament i dues grues. Un cop el iot estigui adreçat, s'inspeccionaran els danys d’estribord, on es va produir l'impacte, i un equip especialitzat realitzarà reparacions temporals sota l'aigua. En tot moment, hi haurà mesures per contenir, absorbir i neutralitzar possibles materials contaminants.

Un cop dutes a terme les primeres reparacions, s'aixecarà l'embarcació fins que tota la coberta principal estigui fora de l'aigua, tot seguit s'acabaran de reparar els danys bombejant els compartiments inundats per recuperar la flotabilitat.

Finalment, el iot serà remolcat a la drassana PTW de Tarragona en un recorregut de poc menys de 800 metres que travessarà en diagonal la dàrsena de la Marina Port Tarraco. L'empresa encarregada de l'operativa de reflotament d'Eleonora E preveu acabar tots els procediments en 28 dies a partir de la data d'inici.

Així, doncs, en poc menys de quatre setmanes, les 22 persones que estaran a càrrec de les operacions tenen previst deixar tots els amarratges disponibles per tornar a fer operacions i acollir noves embarcacions amb normalitat, dins de les instal·lacions de la Marina Port Tarraco.

Parbuckling, la maniobra per reflotar l'Eleonora E


Per dur a terme el reflotament s'ha dissenyat una peça protectora d'acer per instal·lar-la a la quilla del vaixell sinistrat. Aquest protector minimitza els danys a les eslingues i el casc durant la maniobra. Per col·locar al voltant del casc les dues eslingues amb capacitat d'elevació requerides, es farà servir una llança d'aire per crear un espai entre el fang i el casc.

Amb aquests preparatius completats i les dues grues col·locades, es durà a terme l’operació de parbuckling. És una tècnica molt utilitzada per redreçar vaixells que han bolcat mitjançant palanca de rotació.

Primerament, es bufaran aire als coixins de seguretat, i una vegada aquests estiguin inflats, les grues començaran a estirar el vaixell fins que la coberta principal surti per sobre de l'aigua. Per a aquesta operació de parbuckling, es faran servir dues grues amb un abast de 13,5 metres i una capacitat d'elevació de 53 tones cadascuna.
Treballs inicials

L'empresa Ardentia ha començat els treballs preparatius aquesta setmana. Aquests treballs inicials consistiran en el tancament de l'àrea de treball amb una tanca perimetral, la instal·lació de diversos contenidors (oficina, taller, magatzem de material, etc.) i la realització de tasques preliminars com inspeccions al vaixell, petites reparacions i la preparació del vaixell per a la intervenció de les grues.

Paral·lelament, se substituiran les barreres de contenció de l'APT per unes de pròpies, construïdes amb materials absorbents i s'instal·larà un skimmer per prevenir qualsevol vessament durant les maniobres.

L'Eleonora E és un iot amb bandera del Regne Unit i país d'origen Portugal. Té una mànega de 8,11 m, una eslora de 41,48 mi un GT 141. Es tracta d'una rèplica de la goleta Westward construïda el 2002 a les drassanes de Graaf Hardinxveld-Giessendam als Països Baixos.
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: