1 de 10
MOBILITAT

Trens gratuïts, dia 1: sense aglomeracions i amb escepticisme

Les plataformes d'usuaris demanen mesures més permanents, tant en la millora del servei com en la política tarifària

Les andanes 2 i 4 de l'estació ferroviària de Tarragona, aquest dijous | Josep M. Llauradó
per Josep Maria Llauradó Serra, Tarragona | 1 de setembre de 2022 a les 12:02 |
Sense aglomeracions: així s'ha encetat aquest dijous 1 de setembre al matí el termini per utilitzar l'abonament recurrent que Renfe facilita fins al 31 de desembre per tal de poder viatjar de franc

Als serveis de Rodalies i Mitja Distància, com que els títols es podien adquirir des del passat 24 d'agost, l'única cua a l'estació de la ciutat Tarragona era la que precedia a la validació dels bitllets i abonaments.

Entre les persones que agafaven el tren aquest dijous hi havia Marina Grau Llauradó, veïna de Maspujols i que estudia a Barcelona. En el seu cas, assegura, pretén "baixar cada cap de setmana o cada dues setmanes" i, per tant, creu que li sortirà "molt a compte" l'abonament de Renfe. Malgrat que prefereix una major inversió en el servei, sí que aposta per "abaixar els preus" dels bitllets de manera general: "Sabem que Renfe és molt deficient, però et deixes molts diners".

Malgrat existir l'opció, hi ha qui encara es resisteix a utilitzar la possibilitat de viatjar de franc. "Si estudiés a Barcelona ho faria, però avui anem a passar el dia", explica Diana Piado, que valora positivament el nou abonament recurrent: "Al final és una despesa que fas cada mes, sí que podrien esforçar-se en ser més puntuals en comptes de regalar els viatges, però això ja ho poden fer més endavant", ha afegit.

La recent creació de les Rodalies a la línia Reus-Tarragona també és aprofitada pels seus usuaris, no només pels de Mitja Distància. Carlos López treballa a Reus i cada dia agafa el tren: "Em sembla genial també que et tornin els diners amb la fiança", diu. A més, segons la seva experiència, el servei funciona correctament: "Mai he tingut problemes amb retards".

A banda de Barcelona i Reus, no són pocs els que van en direcció sud o amb altres destinacions. És el cas de la Lídia, una veïna de Torredembarra que agafa el tren tres cops per setmana i que es queixa que els combois "hi ha dies que van molt justos". Tot i la curta distància entre la Torre i Tarragona, l'abonament és de Mitja Distància i, per tant, amb una fiança de 20 euros. També li succeeix el mateix a Salvador Sabaté, que treballa a Sitges i es mostra partidari de la mesura de la gratuïtat: "Hi ha molta gent que va a treballar i fer-ho més barat ajuda a molts treballadors".

Però a banda de treballadors, hi ha viatgers recurrents per temes familiars o del dia a dia, com és el cas d'Araceli Márquez, que assenyala que "hem d'aprofitar la situació", ja que viatjant dos dies a la setmana a Barcelona li suposarà "un estalvi" que valora positivament. Tot i així, l'ombra de la manca de qualitat del servei sempre hi és: Jacint, que ha adquirit l'abonament per "desplaçament general" es queixa que el transport és "millorable".

Una operació de maquillatge


La mesura s'ha rebut amb espepticisme per part de les plataformes d'usuaris. La Plataforma en Defensa del Ferrocarril del Camp de Tarragona (PDF.Camp) titlla d'"operació de maquillatge" la gratuïtat de Renfe. El seu portaveu, Carlos Montejano, assenyala que és una política més del govern de Pedro Sánchez en la línia de la subvenció del preu del combustible. La seva queixa principal, però, es troba en la reducció del servei per exemple a la línia Conca-Aranjuez. "La vertebració territorial se la carreguen tancant línies", opina, "hi ha molts interessos polítics per tal que el tren no sigui el mitjà de transport prioritari".

Pel que fa a les conseqüències de la gratuïtat, Montejano creu que caldrà estar atent al que succeeixi un cop finalitzi el termini estipulat, a partir de 2023, i també, en aquest que en aquests quatre mesos hi hagi un sobreús del servei "el més probable és que no hi hagi suficients trens" per atendre la demanda.

En la mateixa línia, la plataforma de Promoció del Transport Públic (PTP) celebra la mesura però demana que sigui "de llarga durada" pel context d'emergència energètica i climàtica. Davant la pèrdua estimada de 67,1 milions d'euros en els ingressos de venda de bitllets a Catalunya, la PTP creu que aquests diners es podrien haver utilitzat per "actuacions necessàries per a la millora del servei i un sistema tarifari més atractiu amb caràcter definitiu". A més, critiquen la "discriminació territorial per aquelles comarques catalanes que no disposen de servei ferroviari: la Garrotxa, el Berguedà, l’Alt Urgell o la Vall d’Aran.

 

Personal de Renfe ajudant a una passatgera a l'estació de Sants de Barcelona mentre un cartell anuncia interrupcions en el servei a les línies R1 i RG1. Foto: Albert Cadanet/ACN


Un mínim de 16 viatges en 4 mesos


Probablement l'única barrera que separa els usuaris d'adquirir l'abonament recurrent és l'obligació de fer ús del tren en 16 ocasions durant els 4 mesos que dura la gratuïtat. El decret del govern espanyol també inclou que els títols d'alta velocitat i Avant per als viatgers recurrents costin la meitat. Els abonaments es poden adquirir des del passat 24 d'agost i tenen com a requisit dipositar una fiança. Per accedir als abonaments gratuïts cal un registre previ a les aplicacions o pàgines web de Renfe, des d’on es diposita una fiança de 10 euros en el cas de Rodalies i de 20 euros pels trens de Mitja Distància. El dipòsit abonat es retornarà si a finals del mes de desembre s'han fet un mínim de quatre viatges mensuals, és a dir, 16 en total. En cas de no complir-se aquesta condició, la fiança no serà retornada.

El Ministeri de Transports recomana que el pagament de la fiança es faci amb targeta bancària, de manera que així el reemborsament es pugui fer de manera automàtica. En cas que la fiança es dipositi en metàl·lic, la devolució haurà de sol·licitar-se a les taquilles, oficines d'atenció al client o a altres serveis de postvenda de Renfe.

Un cop fet el registre i dipositada la fiança, els usuaris poden adquirir els bitllets bonificats a través de la mateixa aplicació o web de Renfe, a les màquines d’autovenda o a les taquilles de les estacions. En el cas dels bitllets obtinguts telemàticament, els usuaris reben un codi QR que han de descarregar i que els serveix per accedir a les estacions o obtenir el bitllet físic. Els abonaments es poden tramitar mentre estiguin en vigor, tot i que es recomana fer-ho abans del pròxim dilluns 5 de setembre, dia en què s'espera un augment de viatgers.

Els títols són personals i intransferibles. És per aquest motiu que en els bitllets hi consta el DNI o el telèfon mòbil de l'usuari. El govern de Pedro Sánchez calcula que la gratuïtat de Rodalies beneficiarà entorn de 75 milions de viatges de tot l'Estat. Sobre la inversió necessària per poder-ho tirar endavant, la ministra de Transports va estimar que podria estar al voltant dels 200 o 250 milions.

Segons les últimes dades publicades pel govern espanyol, a Catalunya des del 24 d'agost fins a 102.971 persones han adquirit abonaments gratuïts per Rodalies. Pel que fa a Mitja Distància, 17.702 usuaris han demanat títols multiviatge bonificats, dels quals 6.408 de Tarragona, 5.777 de Girona, 4.793 de Barcelona i 724 de Lleida. Així mateix, al conjunt de l’Estat s’han expedit més de 378.000 abonaments amb descompte (292.939 de Rodalies i 85.491 de Mitja Distància).

Més enllà de Renfe


D'altra banda, la T-usual i la T-jove -títols que gestiona l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM)- també passen a costar la meitat, mentre que la T-casual té un descompte del 30%. Aquests últims abonaments ja es poden adquirir rebaixats als canals i punts de venda habituals.

Els abonaments bonificats de Renfe estaran vigents fins al 31 de desembre. En el cas dels títols multiviatge bonificats de l’ATM (T-usual, T-jove i T-casual) caducaran el 15 de gener a la demarcació de Barcelona i el 31 de gener a Girona, Tarragona i Lleida. Així mateix, en l'alta velocitat i Avant, el període de vigència dels abonaments també s'amplia un mes, fins al 31 de gener del 2023.

Tot plegat forma part del decret d'estalvi energètic, que es va aprovar dijous passat al Congrés dels Diputats. Amb aquesta mesura l'executiu espanyol pretén ajudar a afrontar l'encariment dels preus a conseqüència de la guerra a Ucraïna. Així mateix, el govern vol fomentar l'ús del transport públic, reduir l'ús del vehicle privat i disminuir la dependència energètica. Per la seva banda, la ministra de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, Raquel Sánchez, va deixar la porta oberta a prorrogar la mesura en cas que sigui necessari.


Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: