TRANSPORT

L'Estat preveu doblar al 2050 els trens de mercaderies que passin per Tarragona

La resposta del Defensor del Poble a la Plataforma Mercaderies per l'Interior inclou previsions més modestes i deixa per després de la posada en marxa del tercer fil l'estudi de l'impacte sobre l'amfiteatre romà

El corredor ferroviari de Tarragona, amb un tren de mercaderies. | ACN
per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 16 d'agost de 2022 a les 08:25 |
En els propers anys, a Tarragona, cada cop hi passaran menys trens, però n'hi haurà més de mercaderies. Aquesta és la previsió formulada per la Secretaria d'Estat de Transports, Mobilitat i Agenda Urbana, així com d'Adif i de la Direcció General d'Avaluació i Planificació de la Xarxa Ferroviària. Es tracta d'una previsió modesta en relació a altres que han plantejat en anterioritat altres responsables polítics, en pic es posi en funcionament el tercer fil.

Concretament, segons va fer arribar el passat 28 de juliol el Defensor del Poble a la Plataforma de Mercaderies per l'Interior, responent a un seguit de demandes fetes públiques fa mesos, el trànsit de trens entre el nus de Vila-seca i Sant Vicenç de Calders serà un pèl inferior al 2050 del que ho era al 2003. Ara bé, les xifres facilitades per l'administració dibuixen un escenari en el que les mercaderies cada cop tindran un paper més rellevant: amb la desaparició dels trens de llarga distància -relegats a la Secuita-, es passaria de 236 trens de mercaderies al 2019 a 528 al 2050, és a dir, més del doble. En canvi, les dades no preveuen cap variació en el nombre de combois de passatgers de mitja distància.

En la resposta tramitada aquesta setmana passada, la plataforma denuncia que les xifres facilitades per l'administració "no són creïbles", especialment perquè no faciliten la quantitat de vagons ni les seves freqüències. "El risc per a les persones (vida i salut), medi ambient i patrimoni s'augmentarà, per tant, descomunalment", es queixen, alhora que recorden que un dels objectius del tercer carril del Corredor és precisament captar el transport de mercaderies que actualment s'està fent per carretera. De fet, segons apunta la plataforma, la Generalitat ja deia al 2016 que les previsions eren que s'arribés a multiplicar per 7 el trànsit ferroviari.

En qualsevol cas, assenyalen que ciutats com ara Saragossa, Lleida o Girona tenen la possibilitat de fer ús de trens de llarga distància des del mateix centre de les seves ciutats i les mercaderies circulen per l'exterior. A causa d'alguns canvis que hi haurà arrel de la posada en marxa del tercer fil, des de la plataforma reclamen un estudi informatiu en el que finalment s'inclogui l'estudi d'impacte ambiental, previ a la declaració d'impacte ambiental.

Per tal d'evitar també un possible "coll d'ampolla" en la coincidència dels diferents corredors i els diferents tipus de transports, la Plataforma planteja una "solució d'emergència" que aprofiti les vies de l'AVE entre l'estació de la Secuita i la de l'Arboç per fer-hi passar les mercaderies, aprofitant les hores en les que no hi circulin trens de passatgers, especialment a la nit. Es tractaria, però, d'una solució provisional, a l'espera d'una via interior independent allunyada dels nuclis de població.



Es tem per l'amfiteatre


Paral·lelament, Adif ha licitat un contracte de serveis d'assistència tècnica per avaluar i analitzar l'afectació de les obres d'implantació de l'ample estàndard al Corredor Mediterrani i la seva posterior explotació sobre l'amfiteatre de Tarragona. Aquesta licitació està pressupostada en 1.475.450 euros i s'executarà en 51 mesos, segons els terminis actuals. D'aquesta manera, durant tres anys l'amfiteatre serà objecte de monitorització per detectar-hi així possibles patologies per les vibracions induïdes a la zona de la via del tren. Segons destaca aquí la Plataforma, l'estudi que determini si afecta o no l'obra i el trànsit posterior no finalitzarà fins anys més tard, amb el greuge que això pot suposar per al monument romà.

Sobre la proposta de traçat alternatiu per on puguin circular les mercaderies al Camp de Tarragona, una reivindicació de la plataforma, el Defensor del Poble explica que "no existeix cap alternativa viable aprovada d'acord amb la les legislacions sectorial i ambiental". En aquest sentit, recorda que l'estudi informatiu per fer passar les mercaderies per l'interior anunciat l'any 2007 no es va arribar a formalitzar mai. Tot i això, adverteix que hi ha en marxa un estudi de viabilitat de la remodelació de la xarxa arterial ferroviària de Tarragona.

En la resposta per part de la Plataforma de Mercaderies per l'Interior, l'entitat reclama que s'avaluï l'impacte ambiental que pot tenir l'increment de trens de mercaderies pel centre de nuclis urbans, una mesura que especifiquen que està prohibida segons reial decret llei. A més, afegeixen algunes alertes que per ara el ministeri no contempla, com ara que no es podrà mitigar el soroll dels trens a causa de la llei de Costes i, d'altra banda, que el canvi climàtic podria afectar de ple el Corredor Mediterrani.



 
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: