ANÀLISI

Un nou escenari en la gestió de la recollida de la brossa a Reus

Des del venciment de l'anterior contracte, el 2018, passant per les pròrrogues, la nova adjudicació i la recent suspensió de la vaga prevista, el servei ha estat motiu de conflictes laborals

per Marc Busquets Obré, Reus, Catalunya | 4 de juliol de 2022 a les 08:00 |
Contenidors de la brossa al tomb de ravals de Reus | MBO
L'anunci de vaga dels professionals del servei de recollida de la brossa a Reus, fet dies enrere, hauria pogut suposar l'aturada de la plantilla entre els dies 4 i 8 de juliol. A través d'un comunicat, el comitè d'empresa va reclamar un augment salarial del 4% de cara a l'exercici actual, i del 3% per al 2023. Amb tot, i a unes hores de l'inici de la convocatòria, el sindicat UGT ha informat que la vaga queda descartada per l'assoliment d'algunes de les demandes dels treballadors. 


D'aquesta manera, sembla haver-se obert un nou escenari. Segons els representants dels treballadors, l'empresa satisfarà l'augment salarial que es demanava i, "entre dimarts i dijous" d'aquesta setmana es podria començar a tractar el conveni col·lectiu únic de la plantilla. Que les parts s'hagin trobat en un principi d'acord pot suposar un nou episodi en les relacions entre treballadors, concessionària del servei i consistori reusenc. Després de tot, el conflicte laboral ve de lluny. De fet, ja abans que s'oficialitzés el nou contracte entre l'Ajuntament de Reus i la concessionària, Valoriza-Romero Polo, els representants dels treballadors van carregar públicament contra el plec de condicions i van alertar de la possibilitat que la seva situació laboral empitjorés.

Fonts municipals, al seu torn, van comentar la setmana passada que "les relacions salarials corresponen estrictament a l'empresa i els treballadors" i que "el consistori només regula la seva relació amb l'empresa en base a la prestació de serveis". Ha estat aquest un posicionament que ha generat les crítiques de l'oposició, per part del PSC Reus. L'endemà de Sant Pere, el portaveu Andreu Martín va instar el govern municipal a "seure" amb els responsables de Reus Net i "abordar" el conflicte existent entre les parts, a la recerca d'una "solució acordada" pels actors implicats.

I el passat divendres, la CUP va insistir en la seva aposta per la internalització del servei , tot indicant que temps enrere ja va advertir el sindicat UGT (el majoritari, al comitè d'empresa) que les millores laborals de la plantilla "no s'haurien d'haver vinculat" al procés del nou contracte. 

Una qüestió complexa



És aquest un relat, el de la gestió de residus a la capital del Baix Camp, que en la seva etapa més recent té el seu origen en el venciment de l'antic contracte el 2018 (el servei del qual va prestar Fomento de construcciones y contratas, FCC). Llavors, el govern de Reus va tirar endavant una pròrroga tot preparant el nou concurs. No va ser fins gairebé un any després, la tardor de 2019, quan es va presentar la licitació del servei de la brossa al ple. L'equip de Carles Pellicer va sotmetre a debat les primeres accions en aquest àmbit. El PSC i la CUP van mostrar les seves reticències al respecte. Els socialistes van expressar "dubtes" sobre l'eficàcia del nou contracte, descrit com "poc ambiciós"; la formació independentista, al seu torn, va augurar que aquest "només beneficiaria" l'empresa concessionària del procés. Els primers es van abstenir, a la votació; els últims, s'hi van oposar. Cs hi va donar suport. 


El gener de 2020, però, dues empreses van presentar al·legacions contra algunes de les clàusules del plec al Tribunal català de contractes del sector públic. Més endavant, al març, el comitè d'empresa va alertar l'Ajuntament de Reus de la possible adopció de mesures de pressió (incloent-hi l'empresa, llavors encara FCC) per tal que s'atenguessin les seves demandes. Els representants de la plantilla van denunciar que calia una renovació "urgent" del parc de vehicles del servei, així com la "necessitat" de negociar un nou conveni col·lectiu. De fet, no van descartar la vaga, quelcom que finalment no es va concretar. 

Les demandes dels treballadors



Amb tot, el consistori va respirar un cop es van desestimar la majoria de les al·legacions presentades. A més, el ple va validar el lloguer de nous vehicles per al servei, en un debat que novament va evidenciar la distància entre el govern i l'oposició, en aquest afer. Altra vegada en sessió plenària, l'equip de Pellicer va fer valer la seva majoria per desbloquejar la licitació del contracte, al juny. El nou plec, segons va exposar la regidora Mariluz Caballero, permetria al consistori l'accés a subvencions supramunicipals per adquirir material; i també va incrementar el preu a pagar pel servei anual (de 13,2 milions d'euros a 13,7 milionns) i l'acumulat en els 10 anys previstos de durada sense dret a pròrroga (de 134 milions a 149 milions).


A l'agost es va saber que dues van ser les empreses que es van presentar al concurs: FCC i Valoriza servicios ambientales. Els representants dels treballadors, però, no es van mostrar especialment satisfets per l'evolució dels esdeveniments. Al novembre van iniciar una sèrie de reclamacions per tal que el contracte nou fos considerat "nul", tot subratllant que les dues companyies licitants havien presentat ofertes "a la baixa". Aquell mateix dia es va saber que el consistori de la ciutat s'havia decantat per la proposta de Valoriza. El comitè va argumentar llavors que aquesta s'hauria d'haver "descartat" per "inviable". 

Des del comitè es va plantejar novament la possibilitat de fer vaga, si bé es va matisar que una aturada seria "irresponsable" en aquell context. En una protesta al carrer, els representants de la plantilla van assenyalar que les condicions del nou contracte adjudicat a Valoriza "posaven en perill a les famílies" dels professionals i, per extensió, "la ciutadania de Reus". El desembre de 2020, finalment, es va produir l'adjudicació. Ja a l'abril de 2021, el ple va abordar la modificació dels termes de la pròrroga existent, per tal que els lots que havia guanyat el Taller Baix Camp es fessin efectius i es desenvolupessin. 

La formalització del nou contracte



La situació es va desllorigar el juny, un cop es va fer públic el dictamen del Tribunal català de contractes del sector públic, en què va desestimar els recursos de Fomento. Aquesta empresa considerava que hi havia defectes de forma en la proposta guanyadora, i es va produir l'aixecament de la suspensió cautelar que durant mesos va bloquejar el canvi de mans en la prestació del servei de recollida de residus i neteja a Reus.

FCC va defensar davant del tribunal que l'oferta de Valoriza sobre el número de parcs auxiliars i la seva valoració "anaven en contra" del plec de condicions de la licitació per "incomplets", raó per la qual es va impugnar el procés i es va sol·licitar que el concurs fos nul i reculés fins al moment del concurs anterior a l'avaluació de les dues propostes presentades. Per al tribunal, no obstant això, Valoriza-Romero Polo sí que va detallar la xifra en qüestió. 


Va ser el juliol de 2021 quan consistori i empresa van formalitzar el nou contracte, però FCC va iniciar un nou contracop legal. L'anterior prestadora del servei es va adreçar el Tribunal superior de Justícia de Catalunya per interposar un recurs contra el dictamen del Tribunal català de contractes del sector públic. El nou servei, prestat per Valoriza-Romero Polo, es va posar en marxa l'1 d'octubre. En aquell moment, la previsió per desplegar les millores necessàries es va fer per terminis. Al desembre, posem per cas, van iniciar la tasca els nous serveis de neteja viària amb la maquinària nova; i ja el febrer de 2022, havia d'entrar en funcionament el servei de recollida amb els nous equips. No obstant això, el cert és que encara han d'arribar nous vehicles (una trentena, segons el PSC), quelcom que des del consistori s'ha atribuït a les conseqüències de la guerra a Ucraïna, per l'increment dels preus de les matèries primeres, o el retard en les comades de components. 


Aquesta implementació gradual del servei ha anat en paral·lel a les reclamacions dels representants dels treballadors. Més enllà de reclamar un increment salarial (davant de la pujada de l'IPC del 8%), el comitè d'empresa ha assegurat en reiterades ocasions que la "greu situació" que travessen els professionals va sorgir arran del plec de condicions del contracte. Segons els sindicats, Reus Net no ha proposat fins el passat dissabte, per aturar la vaga, "cap oferta" que s’ajusti a les reivindicacions dels professionals. 

A més, el sindicat UGT s'ha mostrat sempre crític amb el paper de l'Ajuntament de Reus (i dels tècnics municipals) en la redacció de les clàusules del contracte i en el desenvolupament del concurs. Dies enrere, i en un comunicat, es va aplaudir que el consistori de Tarragona i FCC hagin assolit un principi d'acord per al conveni col·lectiu de plantilla de sanejament urbà. "Reus tindrà el pitjor govern de la seva història democràtica si permet que la plantilla de Reus Net es quedi a l'estacada, mentre la de Tarragona prospera", es va assenyalar en un dur comunicat
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: