mobilitat

Moure's en transport públic al Baix Camp

Amb la possibilitat de crear Zones de Baixes Emissions a Reus i a Cambrils analitzem quina és la situació de la mobilitat sostenible a la comarca

per Estel Romeu, Reus, Catalunya | 27 de maig de 2022 a les 00:00 |
Usuaris esperant l'autobús a l'estació de Cambrils | Estel Romeu
Zones de baixes emissions, mobilitat sostenible, vehicles elèctrics i qualitat de l'aire són alguns dels conceptes freqüents quan es parla del futur del transport i de la mobilitat. En aquesta línia, aquesta setmana s'ha anunciat que Acció Climàtica destinarà fins a 6 milions d'euros per implementar les Zones de Baixes Emissions als municipis de més de 20.000 habitants de cara el 2025.

Això suposarà que Reus i Cambrils comptaran amb la seva pròpia ZBE d'aquí a tres anys. Però, realment, les dues ciutats més grans del Baix Camp estan preparades per limitar l'accés del vehicle privat? A Reusdigital.cat hem fet una prova per comparar el desplaçament entre Reus i Cambrils en transport públic i privat per veure els punts forts i els febles de cada mobilitat.


De Reus a Cambrils, en tren o per carretera?


Sortim de Cambrils i ens dirigim a Reus, en un trajecte matinal. Per arribar a dos quarts de 10 a la plaça de Prim, a quina hora hem de sortir de la vila marinera? I, sobretot, quin transport podem agafar alternatiu al vehicle privat? Amb tren és gairebé impossible, ja que Reus i Cambrils no comparteixen línia, de manera que per anar d'una ciutat a l'altra caldria fer transbord a Vila-seca: el tren, doncs, queda descartat. Només ens queda l'autobús.

Per ser a dos quarts de 10 a la plaça de Prim de Reus, haurem d'agafar l'autobús que surt cinc minuts abans de dos quarts de 9, perquè amb el següent (poc abans de tres quarts) no hi seríem a temps. D'aquesta manera, el trajecte amb autobús implica sortir 55 minuts abans de casa per fer un recorregut de 15 quilòmetres.

 

Una imatge de la carretera TV-3141, al seu pas per Reus Foto: MBO



En vehicle privat només calen 21 minuts per arribar-hi. Per tant, fer aquest trajecte en transport públic suposa invertir-hi més del doble de temps: punt negatiu per al transport sostenible. Però la comparativa no és tan simple: el temps no ho és tot.
 

L'aparcament, una complicació 


I és que cal tenir en compte que el fet d'anar en cotxe fins a Reus suposa haver de trobar aparcament, missió complicada si volem que, a més, aquest sigui gratuït. Les zones blanques de la ciutat impliquen haver de caminar al voltant de 10 minuts per arribar al centre o al nucli antic i dedicar un temps extra a la recerca d'una plaça per estacionar, de manera que els 21 minuts de trajecte poden convertir-se en 40: 20 de conducció i 20 d'aparcament.

 

Una imatge d'arxiu de la zona blava del carrer de Miami, de Reus Foto: Google Maps
 


També hi ha l'opció d'acudir a un dels aparcaments municipals que tenen un cost de 4 euros, una bona iniciativa si es visita la ciutat de tant en tant, però que pot resultar una solució costosa a termini (i sense comptar els preus de la gasolina). L'autobús, en canvi, permet fer una targeta de 10 viatges d'una zona que, en cas de fer-la sense data de caducitat, té un cost de 12,25 euros, és a dir, 1,2 euros per viatge. Així doncs: punt positiu per al transport sostenible.

Valorar el temps, el cost i la sostenibilitat per escollir el millor desplaçament


Per tant, veiem que el transport públic és una bona opció si no tenim una pressa excessiva i volem estalviar una mica. Tot i això, aquesta comparativa està feta entre les dues ciutats més grans del Baix Camp, és a dir, les que estan millor comunicades. Si tractéssim d'anar a altres municipis de la comarca, com Prades, Riudoms, Les Borges del Camp o l'Aleixar, posem per cas, la freqüència d'autobusos seria una complicació afegida al temps que hem d'invertir en els desplaçaments.

El transport públic és una solució de cara al futur per lluitar contra la contaminació i defensar un sistema de mobilitat respectuós i compartit, però perquè funcioni de forma eficient caldria reduir el temps de desplaçament i ampliar freqüències. D'altra banda, aquests dos factors no s'apliquen si els usuaris no utilitzen el servei que s'ofereix: és un peix que es mossega la cua.

Així doncs, benvinguda sigui la mobilitat sostenible, però abans d'aplicar mesures restrictives que afecten els ciutadans que es desplacen amb vehicle privat, especialment aquells que tenen una capacitat adquisitiva limitada, cal analitzar el transport públic i la seva eficiència en el dia a dia.

Temps que es triga de Cambrils (estació d'autobusos) a Reus (plaça de Prim): en autobús, 41 minuts; en cotxe, 27 minuts (per l'A-7 i la C-14)
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: