TRAPEZI 2022

Trapezi 2022 o l’art de l’humanisme circense

La 26a edició de la Fira Trapezi està marcada per la tornada a la plena normalitat i per la seva reflexió social

per Joel Medina, Reus | 14 de maig de 2022 a les 20:54 |
L’elefant del Trapezi | Joel Medina
Des de dimecres passat i fins al pròxim diumenge, Reus és la capital del circ. Perquè tornem a tenir el Trapezi aquí. I perquè després d’un 2020 on es va suspendre i un 2021 amb restriccions, aquest 2022 el tenim amb totes les de la llei. Al 100%. Amb un caràcter més humanista i de reflexió, especialment després dels anys de pandèmia, i amb un públic entregat i amb ganes de viure i veure l’espectacle del circ.

La jornada d’aquest dissabte ha començat a dos quarts de 12 al Trapexic, al parc del Mas Iglesias, amb l’espectacle Rutines de la companyia Ambi2. Jocs de malabars i equilibris que representen, segons la companyia, “una reflexió sobre la quotidianitat a través del llenguatge del circ”. A les 12 en punt, a La Palma, s’ha pogut presencial Ino, de la companyia Ino Kollektiv (Cie. L), guanyador del premi a millor espectacle de circ de carrer als Premis Zirkòlika de Circ de Catalunya 2019. Tot i la calor i la xafogor que ha començat a caure, el públic ha volgut gaudir-lo de ben a prop, encara que també hi ha hagut qui ha preferit refugiar-se a l’ombra.

Ino és un espectacle conceptual, on set dones amb sis nacionalitats diferents reflexionen sobre els convencionalismes socials i la pressió que aquests exerceixen sobre nosaltres. Tot sense dir ni una paraula. Mitjançant l’idioma circense, art col·lectiu i coreografies inspiradores que han buscat captivar el públic. “Certament, crec que ho hem aconseguit i hem connectat amb la gent” ha explicat Lav Gilardoni, una de les intèrprets i creadores de l’espectacle. També ha destacat l’emoció que han detectat en el públic: “Això ens ha donat encara més energia”.

Entre els assistents, cares de sorpresa i admiració. Els més petits asseguts a terra a primera fila i els adults darrere han contemplat amb atenció com les artistes d’Ino s’han buidat per dins i per fora i han justificat tots i cadascun dels aplaudiments que han rebut. “M’ha encantat que només fossin noies i que posessin tant de sentiment en l’espectacle”, ha confessat la Yaiza en acabar l’actuació. L’Esther i el Carles l’han viscuda en família amb els seus fills, la Mariona i l’Aniol: “Les noies han interaccionat molt amb el públic i ja convenia començar a reivindicar des de l’art”, han comentat. Ivo també ha sorprès molta gent: la Paula i l’Oriol han vingut “totalment a cegues”. No obstant això, hi ha hagut algun espectador que s’ha quedat amb ganes de més acrobàcies: “No és molt el nostre estil, però també està bé que hi hagi coses diferents”, han expressat el Sebastià i la Lídia.

A la mateixa hora i també a les 6 de la tarda, des de la plaça Cultura de la Pau i pels carrers del centre de Reus s’ha pogut gaudir d’una cercavila prou curiosa. Tres homes amb xanques fent salts impossibles. Ells són Todozancos, un grup amb integrants de diferents països especialitzat en la fusió de les tècniques de teatre-circ. I com no podia ser d’una altra manera, han anat acompanyats de bona música amb l’agrupació Always Drinking Marching Brand, que s’ha encarregat d’animar encara més una actuació que ha aplegat un gran nombre de gent davant, darrere i als costats de la cercavila. I l’elefant del Trapezi? Ensinistrat per Mortelo i Manzani, ha estat un dels elements més fotografiats de l’espectacle itinerant.

A partir de la 1 i a les 8 del vespre, al parc del Mas Iglesias, ha actuat la companyia Circ Los, amb KASUMAY, un espectacle ambientat en els 60-70’s que agrupa tres persones amb caràcters ben diferents. També a la 1 i a les 8, a la carpa del parc de la Festa, s’ha representat Mentir lo mínimo, d’Alta Gama. Un projecte minimalista i conceptual.

Ja a la tarda, al Jardí de la Casa Rull, la companyia D’es Tro ha presentat POI, que s’introdueix en la figura de les baldufes. A dos quarts de vuit, a la plaça del Baluard, Yldor Llach, que va dur a terme la inauguració oficial, ha representat el seu projecte L’Y-Ànsia per volar. A la mateixa hora, a la plaça de la Llibertat, Endangered, de Flying Pikmis, que a través de la tècnica del trapezi mini volant barra a barra, explica com la colonització dels pobles deixa empremta i com és de gran l’impacte que generem al nostre entorn. L’escenografia ha estat feta a mà per la mateixa companyia amb materials reciclats.

I per tancar la jornada, tres espectacles més. A dos quarts de nou al Teatre Bartrina, l’espectacle acrobàtic Sweat & Ink, de Cirque Barcode. A les 9 del vespre, a la plaça del Mercadal, Les P´tit Bras continuaran amb els números d’altura mitjançant Bruits de Coulisses. I a dos quarts d'11 de la nit, a la carpa de la plaça Anton Borrell, el Cabaret.

Aquest any sí, Reus ha tornat a ser la capital del circ al complet. Danses, malabarismes, equilibrismes, reflexions i sobretot, espectacles. Espectacles acompanyats d’una gran quantitat de públic que de segur farà que la tornada a la normalitat de la Fira Trapezi sigui acrobàtica.
Arxivat a:
Cultura, Trapezi 2022
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: