GUIA

Més impostos, adeu al plàstic i aigua gratis als bars: així us afectarà la nova llei de residus

La nova legislació contempla augmentar la compra a granel, la possibilitat de fer servir recipients reutilitzables quan es fa la compra i noves sancions a l'abandonament de brossa

Un dels principals objectius de llei és reduir el pes dels residus generats | Parlament Europeu
per NacióDigital, Barcelona, Catalunya | 5 de maig de 2022 a les 17:08 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 5 de maig de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Un any i més de 1.300 esmenes després, la Llei 7/2022 de Residus i Sols Contaminants per una Economia Circular ja ha estat aprovada pel Congrés dels Diputats. L'han tirat endavant els vots a favor del PSOE, Ciutadans, el PNB, Bildu i el Partit Aragonès. ERC i Junts han votat en contra perquè amb la seva tramitació, s'elimina un impost propi del plàstic impulsat per la Generalitat, decisió amb què no estan d'acord. 

Un dels principals objectius de llei és reduir el pes dels residus generats. El 13% el 2025 i el 15% el 2030. Una de les mesures "estrella" que contempla la legislació es va fer pública a mitjans d'abril. És l'obligatorietat dels establiments de restauració d'oferir aigua de l'aixeta als seus clients. A continuació, us expliquem d'altres iniciatives i com us afecten en el dia a dia.

Nous impostos i prohibicions al plàstic 


A partir de l'1 de gener de 2023, s'augmentarà el preu d'aquells envasos no reutilitzables que continguin plàstic i d'aquells fets de plàstic no reciclat. La Llei de Residus entén el concepte d'envàs en sentit ampli. Per això, es gravaran tant els productes buits com els de contingut. El tipus impositiu serà de 45 cèntims per quilogram de plàstic no reciclat, per la qual cosa afectarà moltes empreses i a molts envasos diferents. Els venedors hauran de mostrar al tiquet de venda el preu diferenciat, entre el que costava abans un producte i el que costarà a partir de gener. 

Des d'aleshores, també estarà prohibida la venda i distribució de: bastonets de cotó, coberts (forquilles, ganivets, culleres, escuradents), plats, palletes, agitadors de begudes, recipients per a aliments fets i begudes de poliestirè "expandit", gots per a begudes de poliestirè "expandit", taps i productes fets de plàstic oxodegradable.

Aquesta mena d'impost no està harmonitzat a tot Europa. Al contrari. Espanya i Itàlia són capdavanters en la seva implementació. Fora de la Unió, el Regne Unit està en una posició similar, però dins de la Comunitat els únics que es plantegen mesures similars són els Països Baixos, Alemanya i França. 

Ús de recipients reutilitzables als establiments d'alimentació


A partir del gener de l'any vinent, tots els establiments d'alimentació que venguin productes frescos i begudes, així com aliments cuinats, estaran obligats a acceptar l'ús de recipients reutilitzables (bosses, tuppers o ampolles, entre altres) adequats pel producte que es compri i degudament higienitzats. En cas de no ser així, els recipients podran ser rebutjats pel comerciant. Perquè es pugui complir amb aquesta obligatorietat, el punt de venda haurà d'informar el consumidor final sobre les condicions de neteja i idoneïtat dels recipients.

Obligatorietat d'oferir aigua de l'aixeta gratis 


Amb l'objectiu que l'aigua potable sigui més accessible, des d'aquest mateix 10 d'abril, els bars i restaurants de l'Estat estan obligats a oferir aigua de l'aixeta sense cost pels clients. El 2018 algunes comunitats autònomes van engegar una campanya per reclamar-ho i ara ja és una realitat. 



Possibilitar la compra a granel 


També a partir de gener, els minoristes amb establiments d'igual o més de 400 metres quadrats, hauran de dedicar, com a mínim, un 20% del seu espai per la compra de productes a granel. 

Càstig al littering


S'ha amplificat i detallat més àmpliament el significat de littering i les seves conseqüències. El terme littering fa referència a l'acció de tirar brossa o d'altres residus de manera intencionada en qualsevol altre lloc que no sigui una paperera o un abocador i competeix únicament en els ciutadans. A partir d'ara, es perseguirà encara més l'abandonament de residus, el vessament o la gestió incontrolada de substàncies perilloses que posin en perill la salut de les persones, ocasionin un deteriorament greu pel medi ambient o es produeixin en espais protegits. Dins d'aquest supòsit, la llei inclou la crema de residus agraris i forestals quan no es compti amb autorització. 

La legislació de Residus i Sols Contaminants per una Economia Circular, de vigència indefinida, també contempla que hi hagi inspeccions puntuals a les entitats per vigilar que tots aquests punts, entre d'altres, es compleixin. De no fer-ho, s'imposaran sancions més quantioses i, en el cas que això passi, les afectades tindran prohibit rebre subvencions o contractar serveis amb ens públics mentre no hagin pagat les multes o executat les mesures de reparació i indemnització de danys ambientals i perjudicis causats. 

Quedarà en mans de les comunitats autònomes la gestió, liquidació, recaptació i inspecció dels impostos sobre els dipòsits de residus en abocadors i del plàstic.
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: