ANÀLISI

L'estació intermodal es concreta

L'anunci de la ubicació sembla fer el camí més planer per a la construcció d'un equipament reclamat durant anys pel territori

per Marc Busquets Obré, Reus, Catalunya | 4 d'abril de 2022 a les 08:00 |
Una simulació de l'estació | Ministeri de Transports
Va ser justament fa una setmana, en el seu discurs de comiat polític, quan el batlle de Reus, Carles Pellicer, va avançar que l'anunci de "l'acord total" per l'estació intermodal del Camp seria "imminent". I divendres passat, després d'una trobada entre les autoritats del territori i els representants del Ministeri de Transports (Mitma), aquest es va produir. L'equipament té ubicació, inici previst de les obres (el 2026) i fins i tot una estimació dels viatgers anuals (700.000). Tot plegat, amb un cost de 35 milions. "És un dia històric", va indicar ja a la tarda l'alcade de la capital del Baix Camp, ara que la infraestructura sembla més a prop de ser una realitat. 


D'aquesta manera, la futura estació intermodal del Camp serà al quadrant nord-est del nus de Vila-seca, si bé part dels terrenys es troben en terme de Reus. De fet, set minuts en cotxe separaran l'equipament del centre de la ciutat, i el mateix temps es trigarà en desplaçar-se fins a l'Aeroport.

"Major funcionalitat ferroviària i més intermodalitat"



En aquest sentit, la localització de la infraestructura ha generat cert debat al territori, si bé des de la capital del Baix Camp s'ha tret ferro a la seva ubicació final. "L'important és el quan (ens la fan), no pas l'on", va subratllar en el seu moment el president de la Cambra de Comerç, Jordi Just

I és que precisament la corporació ha estat especialment activa a l'hora de reclamar que el projecte de l'estació intermodal es recuperés, un cop aparcat durant anys. Cal recordar que l'aposta per construir-la a Vila-seca es va posar damunt la taula la tardor de l'any passat, a través del llavors secretari general d'Infraestructures, Sergio Vázquez, durant la clausura de les 20es Jornades Gresol. Va argumentar que els terrenys al terme del municipi del Tarragones ofereixen una "major funcionalitat ferroviària i més intermodalitat" que l'opció de construir a tocar de la base aeroportuària. Això sí, Vázquez va dir que la proposta, que va néixer d'un estudi d'Adif, s'havia de "consensuar" amb la Generalitat i les administracions locals, com ha estat el cas. 

No obstant això, quan Vázquez es va pronunciar es va pronunciar al respecte la postura de la Generalitat ja era favorable a l'opció de Vila-seca. En aquell moment, doncs, la possibilitat d'impulsar l'estació a Reus va perdre pes. "Hem de buscar un projecte que tingui més funcionalitat per al sistema de transports en el seu conjunt. Hi ha un consens ampli de la no adequació del projecte. És una decisió que està pràcticament presa", va subratllar respecte les possibilitats de l'Aeroport.

Connexió amb el corredor del mediterrani i la xarxa convencional



Les declaracions van generar les lògiques reaccions de les parts interessades. Des del consistori reusenc, Pellicer va exposar que des de la capital del Baix Camp (una "ciutat de consens", tal com la va descriure) es "defensaria" la "millor solució" per a l'equipament, si aquesta és "integral" i "respecta la connexió amb l'Aeroport" de la capital del Baix Camp.

Quant al caràcter "integral" de la infraestructura, després de la reunió del passat divendres i per part del govern central es va voler posar de manifest que la ubicació escollida "permet aprofitar l'oportunitat que ofereix" el nus de Vilaseca per connectar el corredor mediterrani i la xarxa convencional. A més, per al Mitma "també és possible" la seva connexió amb el futur tramvia del Camp, en projecte per part de la Generalitat. Els propers passos consistiran en la licitació conjunta de la redacció de l'estudi informatiu i projecte constructiu. És igualment destacable que a banda d'aquest acord, la trobada també va abordar el trasllat del pas dels trens de mercaderies cap a una nova línia, que en aquest cas passaria per l'interior. 

De la reunió entre el secretari general d'Infraestructures, Xavier Flores, i dels tècnics d'Adif amb les autoritats del Camp en va sortir l'acord de licitar "a curt termini" l'estudi informatiu i el constructiu de l'estació, "per tal de guanyar temps". Pel que fa als detalls, aquesta tindrà les andanes situades unes damunt les altres; les superiors seran de Rodalie i, les de sota, situades transversalment, permetran l'accés a l'alta velocitat pel corredor del mediterrani. L'equipament estarà connectat amb la carretera T-11, comptarà amb un aparcament per a vehicles privats i per als autobusos, que oferiran connexions amb diferents destinacions i, en especial, amb l'Aeroport, amb llançadores. "Està ben treballada, no és un bolet entre ciutats i té visió metropolitana", va assegurar el secretari general de Vicepresidència de la Generalitat, Ricard Font.

Un projecte que ve de lluny



L'estació intermodal va tornar a ser notícia l'estiu de 2021, quan a partir del després frustrat projecte d'ampliació del Prat es va assenyalar que els aeroports de Reus i Girona es connectarien amb la base de Barcelona. Un cop es va trencar el principi d'acord entre la Generalitat i el govern central per ampliar el Prat, des del ministeri de Transports es va assegurar que aquest mantenia el "compromís" per tirar endavant l'estació intermodal prevista a la capital del Baix Camp.

Aquell estiu, el projecte va ser objecte de polèmica també al territori. Si bé des de la comissió d'infraestructures de l'Ajuntament de Reus es va aplaudir el nou impuls a l'equipament, altres veus del Camp van instar el govern central a construir-lo per establir un sistema d'aeroports en xarxa per tal que l'alta velocitat connectés el Prat, Reus i Girona.

Ja al setembre, la comissió d'infraestructures del consistori reusenc es va desplaçar a Madrid per reunir-se amb representants d'Aena. De la trobada amb el president de l'ens, Maurici Lucena, Pellicer en va dir que va ser "positiva", i que aquest "veu amb bons ulls" l'estació. L'anunci de Sergio Vázquez, més endavant, va suposar un nou gir de guió en el desenvolupament d'un equipament que es va adjudicar fa més de 10 anys, per quasi 55 milions d'euros, i que va romandre encallat durant temps. El camí cap a la construcció de la infraestructura sembla ara planer, un cop s'ha arribat a l'acord per a la seva ubicació. 
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: