Aquest article es va publicar originalment el 25 de febrer de 2022 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
Nou conflicte obert a l'
Empresa Municipal de Transport (EMT) de
Tarragona. Els representants sindicals es van assabentar aquesta setmana que ahir al vespre el seu
consell d'administració havia de votar l'
externalització d'un dels serveis que actualment cobreixen els treballadors amb dificultats mèdiques però que no estan de baixa. Es tracta de tasques en
l'atenció a l'usuari i d'informació a l'estació d'autobusos, també vigilància, i d'altra banda al recinte de cotxeres vigilància nocturna, tramitació d'ITV dels vehicles, omplir dipòsits, entre d'altres. Són tasques rotatives a les que poden accedir
des de fa 10 anys aquells que compten amb l'aval del
tribunal mèdic.
Recentment, però, l'empresa presidida per
Jordi Fortuny (ERC) va començar a externalitzar aquest servei, un fet que va ser portat a
Inspecció de Treball i que l'autoritat laboral va instar a revertir a partir del dia
1 de març, segons apunta Antonio Chacón, portaveu del comitè d'empresa. Amb aquesta decisió, es demanava al consistori respectar el pacte prèviament establert amb la plantilla.
En una jugada que Chacón qualifica d'"amb nocturnitat i alevosia", el consell d'administració va portar a l'aprovació aquesta externalització. A la porta els esperaven sis persones del comitè, que
van demanar als diferents grups amb representació que hi votessin en contra. Finalment, només "es va debatre", segons fonts municipals.
"Hi ha personal en llista d'espera", explicava ahir Chacón, que lamentava la justificació de l'empresa que "l'EMT no pot ampliar la plantilla" i enviar conductors a fer altres tasques. Per ara
hi ha dues places pendents de la decisió final de la corporació local, que podrien acabar a mans dels treballadors o d'una
empresa privada mitjançant licitació.
El fet que la gerència de l'empresa no avisés el comitè d'aquest punt a l'ordre del dia ha generat indignació i per això
es plantegen la convocatòria d'una vaga. En tot cas, prèviament, divendres vinent reuniran la plantilla en assemblea per tal de decidir els propers passos a seguir.
Jordi Fortuny decideix no parlar
El president de l'EMT, Jordi Fortuny, ha preferit no parlar amb els mitjans de comunicació sobre aquesta qüestió i s'ha limitat a distribuir un argumentari en què detalla que tot plegat parteix de l'empresa d'Aparcaments Municipals (AMT). El contracte de personal auxiliar de cabina i vigilància "caduca al juny" i per això "es treballa per la nova licitació per no deixar el servei al descobert".
Amb la unificació de les dues empreses municipals, el contracte "afecta a totes dues parts". "Ni es crea ni es destrueix cap lloc de treball. L’EMT no pot ampliar la plantilla, però tots els llocs de treball de l’empresa estan garantits. Si s’han de cobrir places que originàriament eren de conductors, la lògica i les necessitats dels servei fan que les persones que vinguin a substituir les jubilacions ho facin com a conductors". El mateix argumentari avisa, però, que "les condicions laborals i drets dels treballadors s’aborden en el marc natural on s’han d’abordar que és la negociació del nou conveni col·lectiu".
Un dels entrebancs que haurà de superar la direcció de l'empresa és la interlocució amb els treballadors, truncada per la rotació de fins a 3 gerents al llarg del mandat.