DIVULGACIÓ

La URV participa en un projecte de descoberta científica per a infants

Al Campus Educatiu de Tarragona hi ha un espai d’experimentació i un jardí per a la canalla

per Reusdigital.cat, Reus, Catalunya | 21 de desembre de 2021 a les 10:30 |
Els petits de les escoles del territori han pres part al projecte educatiu | URV
Moure’s lliurement per un espai diàfan i descobrir de primera mà diferents principis científics. Aquesta és la filosofia del Lab 0_6, un projecte d’educació científica adreçat a infants de 3 a 6 anys impulsat per la Universitat de Vic a Manresa.

Una part d’aquest material s’ha instal·lat des del 2 de novembre al Campus Educatiu de Tarragona on fins dimecres hi passaran més de 1.200 infants de 3 a 6 anys d’un total de 17 escoles de la demarcació i uns 140 alumnes del cicle formatiu de Tècnic/a d’Educació Infantil.

La proposta també l’aprofiten estudiants de la doble titulació d’Educació Infantil i Primària de la URV, a qui se’ls fa formació en didàctica de les ciències i també és útil pel propi col·lectiu de mestres, que descobreix noves formes de tractar conceptes científics en etapes inicials. Aquesta iniciativa, a més de la UManresa, ha estat liderada per Núria Garcia, membre de l’Institut de Ciències de l’Educació de la URV (ICE), el Campus Educatiu de Tarragona i el Departament d’Educació. L’objectiu és fomentar l’educació científica a les primeres edats a través de la descoberta lliure i l’experimentació.

Durant aproximadament una hora els infants poden accedir a un espai completament diàfan on s’han instal·lat les diverses propostes científiques del Lab 0_6. En aquesta estona tenen llibertat per recórrer la sala, tocar, mirar, olorar i descobrir cada proposta i material, des de microscòpics fins a túnels de vent, eines hidràuliques… Ho fan sense cap guia ni instrucció, només moguts per la seva curiositat. La idea és promoure la mirada científica sobre fenòmens quotidians a través de la iniciativa dels infants respecte els diferents materials, que potencien la seva curiositat natural.

Un cop finalitzada l’activitat, seuen a terra formant una rotllana amb una especialista de l’equip docent del Lab 0_6 que els anima a explicar què han observat i a fer-se preguntes sobre la seva experiència. L’objectiu és que les idees que sorgeixin en aquest espai es puguin treballar posteriorment a l’escola.

Mentre té lloc aquesta activitat a la sala, a fora els espera un jardí de les papallones ideat per un equip tècnic format per personal investigador de la URV, professionals de l’ICE de la URV i personal tècnic i de manteniment del Campus Educatiu de Tarragona, amb la complicitat i ajut d’alumnes de l’Institut Cal·lípolis, que s’han encarregat del manteniment de l’espai. Aquesta proposta didàctica gira al voltant del cicle vital d’aquests insectes.

El fil conductor de les activitats és la Fada Vanessa, personatge inspirat en la Vanessa atalanta, una espècie de papallona que a la tardor inicia la seva migració cap a zones més càlides i que durant aquestes setmanes es pot trobar a l’àrea mediterrània. “En primer lloc presentem als infants el jardí, on totes les plantes aporten el menjar necessari per a les papallones al llarg del seu cicle de vida. Després parlem de la Vanessa, que és la fada que s’amaga en algun racó del jardí i ens ajuden a buscar-la”, explica Maite Novo, investigadora del Departament de Bioquímica i Biotecnologia i professora de Didàctica de les Ciències a la URV.

 
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: