SALUT

El grup de Treball en Defensa per la Sanitat Pública demana recuperar el 100% de la presencialitat als CAPS de Tarragona

El col·lectiu denuncia que el nou model telemàtic per obtenir cita vulnera el dret de la privacitat dels usuaris

Recollida de signatures a la zona de la Rambla Nova de Tarragona | ACN
per Reusdigital.cat, Reus, Catalunya | 18 de novembre de 2021 a les 13:39 |
Aquesta informació es va publicar originalment el 18 de novembre de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El grup de Treball en Defensa per la Sanitat Pública ha reclamat recuperar al 100% les visites presencials als Centres d'Atenció Primària (CAP) de Tarragona. El col·lectiu ha demanat que els usuaris puguin tornar a demanar cita al taulell dels CAPS sense haver de fer-ho obligatòriament per via telefònica, ja que considera que es vulnera el dret a la privacitat dels pacients. "Si pots anar a les botigues, als bancs i als especialistes de l'Hospital Joan XXIII perquè no pots anar a la doctora de capçalera?", ha dit Silvia Labodia, membre del grup.

Els activistes han recollit firmes aquest dijous per exigir que s'aturi el "desmantellament" de l'Atenció Primària i també han lamentat que se suspengués la reunió amb els responsables de Salut. El grup de Treball en Defensa per la Sanitat Pública s’ha instal·lat aquest dijous al matí a la cantonada de la Rambla Nova amb l’avinguda de Pau Casals per seguir recollint firmes per demanar millores en l’atenció primària.

Fins ara, ja n’han recollit més de 3.200 i tenen previst entregar-les el pròxim abril quan s’organitzarà una manifestació. Els activistes estan preocupats per la priorització de l’atenció telefònica d’ençà de l’esclat de la pandèmia. Consideren que el sistema telemàtic per demanar cita exclou col·lectius com la gent gran o les persones que no tenen Internet -pel que fa a l’ús de la tecnologia-, i també els nouvinguts, en aquest cas, per la dificultat de la llengua. Labodia ha denunciat que els usuaris que demanen citat des del taulell dels Centres d’Atenció Primària han d’explicar el seu problema als administratius davant de la resta de persones.

Això, diu, vulnera el seu dret a la privacitat i la intimitat. A més, opinen que els administratius no són les persones encarregades de decidir si l’usuari necessita una visita mèdica. “La funció de l’administratiu no és aquesta, sinó que ho ha de fer un metge”, ha assenyalat. Així mateix, ha considerat que per via telefònica tampoc es pot diagnosticar bé. “Per telèfon no pots veure si una persona té depressió, si una dona està maltractada, tampoc si un peu està trencat”, ha afegit Labodia. Segons la portaveu del grup, aquest sistema provoca que s’ampliïn les llistes d’esperar als especialistes i que es retardi el diagnòstic de malalties greus.

De fet, ha explicat que si algú té un problema de ronyó fins que no el visita per primera vegada la doctora de capçalera poden haver passat un o dos mesos i que fins que la persona no és diagnosticada, diu, pot haver passat un any i mig. “Ahir mateix vam saber que a Santa Tecla té 20 mesos de llista d’espera per un especialista, quan la persona hi arribi als 20 mesos, segons quina malaltia, si és un càncer, potser s'haurà agreujat moltíssim o ja no hi arriba”, ha lamentat.

El grup per la sanitat pública ha indicat que només volen que es faci per via telefònica o telemàtica tot allò que està relacionat amb tràmits, com ara informar sobre receptes, baixes i altes mèdiques o informes. També han demanat que hi hagi 24 hores d’atenció a les urgències dels CAPS i que es doti aquests centres sanitaris de més recursos i personal.

Consideren “inacceptable” la suspensió de la reunió amb Salut



El col·lectiu també ha lamentat que no es fes la reunió amb la gerència de la regió sanitària del Camp de Tarragona que tenien programada per aquest dimecres. Segons Labodia, no se’ls va comunicar que no hi hauria reunió amb la responsable de Salut, Dolça Cortasa. Ara per ara, no hi ha data per una nova trobada.

“Durant anys hem demanat reunions i ens les han negat, ens han contestat a través dels mitjans; el patètic i trist és que canviïn la data i no ens ho comuniquin, ens sembla inacceptable, no els importa res el patiment dels ciutadans quan van al metge”, ha tancat Labodia.
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: