ENSENYAMENT

Els jocs de simulació s'incorporen al grau d'infermeria de la URV

La universitat edtudia poder implantar aquesta metodologia a altres disciplines en un futur

per Redacció, Tarragona | 7 d'octubre de 2021 a les 13:29 |
Facultat d'infermeria, URV | URV
La formació basada en simulacions s’ha desenvolupat en els darrers anys com un component crític dels currículums orientats a la pràctica, com ara els d’infermeria. Tot i això, la Covid-19 ha obligat a suspendre en molts casos activitats educatives pràctiques, incloses les sessions de simulació. En aquests context es posa en marxa Envision, un projecte europeu Erasmus+ que es va iniciar aquest març i que té dos anys de durada a través del qual es desenvoluparà un joc de simulació virtual que es podrà jugar en línia o fer servir com una eina didàctica complementària a les sessions de simulació clàssiques presencials.

Les simulacions virtuals fan ús de pacients estandarditzats que, mitjançant uns clips de vídeo, representen esdeveniments realistes. L’escenari incorpora múltiples punts de decisió en què els estudiants tenen un desafiament sobre les seves competències clíniques i habilitats toves, o soft skills. El projecte té en compte tots els ingredients actius de l’educació per simulació.

En aquest projecte europeu format per diferents socis es desenvoluparan dues simulacions o jocs virtuals de simulació, el segon dels quals estarà liderat pel departament d’infermeria de la URV, on existeix una aula de simulació dotada de les tecnologies més noves que permet reproduir situacions reals entre professionals i pacients. A més, les directrius pedagògiques i guies resultants estaran dirigides pel departament de Pedagogia de la URV a través del grup de recerca ARGET.

Aquestes simulacions es poden posar en pràctica a través d’una web i són fàcilment accessibles per a professors i estudiants. Es pot jugar a a la simulació en línia és possible en qualsevol lloc i a qualsevol moment; només cal una connexió a Internet.

Durant el projecte s’elaboraran dues guies pedagògiques, per ajudar tant estudiants com docents a utilitzar el jocs existent com a desenvolupar-ne de nous, segons les seves necessitats d’aprenentatge. Els resultats del projecte es compartiran en accés obert. Des del grup de recerca Arget es farà la validació pedagògica del projecte de manera que els docents, en un futur, puguin crear jocs de diferents disciplines a partir de la metodologia que sorgeixi del projecte.
Participació