MOBILITAT

Tarragona obligarà a inhabilitar els patinets de lloguer abans que s'esgotin les bateries

El govern municipal descarta a partir d'ara presentar públicament cap acord amb noves empreses que operin a la ciutat

per Josep Maria Llauradó, Tarragona | 14 de setembre de 2021 a les 09:49 |
El casc serà obligatori a partir de les pròximes setmanes. | Ariadna Escoda/ACN
L'arribada de Lime com a nova empresa de lloguer de patinets elèctrics, amb 500 aparells més, ha posat de nou sobre la taula el debat social sobre aquest servei inaugurat el passat mes de febrer. En una reunió de la comissió d'estudi de la mobilitat, a l'Ajuntament de Tarragona, s'han exposat diverses mesures que es debatran a la comissió de Territori d'aquest mateix mes de setembre. La decisió més destacada és la ja coneguda obligatorietat del casc amb tota mena de patinets, inclosos els que no siguin de lloguer. Segons el conseller Xavier Puig, però, no afectarà als ciclistes, que podran continuar circulant segons el que indica la normativa de la DGT: sense casc en trajectes dins de la ciutat.

A banda d'aquesta mesura, però, també se'n preveu una altra que vol ajudar a minvar l'incivisme relacionat amb els patinets. Concretament es tracta de fer que les empreses instal·lin un sistema als seus aparells per tal que quan aquests tinguin la bateria a poc d'esgotar-se ja no es puguin ni tan sols treure de l'aparcament. Aquest és un dels motius que sol portar a diversos usuaris a deixar els aparells aparcats al carrer, a banda d'altres causes com robatoris, incivisme, etc.

La comissió està debatent el "nou model" de gestió de la mobilitat a Tarragona quan fa un any de la implementació del límit de circulació de 30 quilòmetres per hora per a tots els vehicles motoritzats. Entre les mesures també hi ha la previsió de reduir el parc de vehicles de mobilitat personal de lloguer: actualment les quatre empreses que operen a la ciutat en poden tenir fins a un total de 2.000 i des de l'Ajuntament creuen que són "massa". "Quan ho vam presentar pensàvem que només serien les del principi", assenyala Xavier Puig, qui reconeix que encara més empreses s'han interessat per oferir els seus serveis a Tarragona.

La reducció de patinets, l'obligatorietat del casc i el bloqueig dels aparells quan tinguin poca bateria són només algunes de les mesures que es volen implementar i que es farà independentment de quina sigui l'opinió de les empreses implicades. Tot plegat per "combatre l'incivisme" d'alguns usuaris i treure'ls la idea que el patinet sigui una "joguina".

El casc com a filtre


Quan sigui vigent l'obligatorietat del casc "la Guàrdia Urbana et pot detectar molt més fàcilment", informa el conseller. "Enviem un missatge que no es pot circular per la vorera, que s'ha de circular per la calçada, i que has de seguir un codi de conducta", reivindica Puig.

Els tècnics municipals han fet en els darrers mesos comprovacions de com funciona el sistema de lloguer de les diferents empreses i, de moment, no han detectat cap anomalia, ni tan sols a la companyia Bird, que va ser expulsada de Màlaga perquè incomplia la normativa de la Direcció General de Trànsit (DGT).

Durant aquest seguiment, el govern ha notat que l'incivisme "s'ha reduït molt del que era fa uns mesos" quan "hi havia una proporció alta de gent anant de dos en dos o sense llum a la nit". Amb sancions i pedagogia, l'executiu tarragoní espera que la situació es normalitzi, alhora que Puig destaca que a diferència d'altres ciutats Tarragona ha fet obligatori l'estacionament regulat dels patinets: "El nostre model és molt més ordenat", ha asseverat.

L'aturada del servei s'hauria de fer "per interès públic"


Les companyies que s'han instal·lat a Tarragona ho poden fer segons l'acord signat amb cadascuna d'elles durant el període d'un any. Al mes de febrer finalitza l'any per a Bird i Reby, però no per a Spin o Lime, que s'han incorporat més endavant. És un any "que pot ser prorrogat", però que "per interès públic" i "en qualsevol moment" l'Ajuntament podria intervenir i finalitzar el servei i el negoci d'aquestes empreses.

Segons relata Puig, el consistori va preferir evitar ser ell mateix qui engegués un sistema de lloguer de VMP perquè no anés a càrrec dels contribuents. "Estem recopilant molta informació valuosa sobre quins preus hi ha, quin ús en fan els usuaris, per si mai decidíssim licitar-ho a una sola empresa o a dues, o internalitzar-ho perquè se'n fes càrrec l'Ajuntament", destaca. De moment, però, són partidaris de "mantenir el model obert" actual i dotar-lo de "mesures de seguretat". Si les mesures preses no tenen efecte, però, el govern sí que es plantejaria seriosament la resta d'opcions.
 
Participació