ENSENYAMENT

Els centres educatius de Reus encaren el nou curs amb «més tranquil·litat»

Els alumnes de secundària amb la pauta de vacunació completa no s’hauran de confinar en cas que surti un positiu a la seva classe

per Adrià de las Heras, Reus, Catalunya | 13 de setembre de 2021 a les 08:00 |
Alumnes amb mascareta en una aula, en una imatge d'arxiu | Josep Maria Montaner
Aquest dilluns 13 de setembre els centres educatius de tot Catalunya tornen a obrir les portes després del període de vacances estivals. Comença el curs 2021/ 2022. Malgrat que la pandèmia segueix formant part del dia a dia de la comunitat educativa, els centres reusencs amb qui ha pogut parlar Reusdigital.cat afronten aquest inici amb “més tranquil·litat” que l’any passat.

El curs 2021/ 2022 canvia les mesures sanitàries vigents a les aules catalanes. Per exemple, les escoles de primària permetran que els alumnes gaudeixin de l’hora del pati sense dur mascaretes, tot mantenint els grups bombolla. O, als instituts de secundària, els alumnes que tinguin la pauta de vacunació completa no caldrà que es confinin en cas d’un positiu a la seva classe.

Aquests joves només “s’hauran de fer un test d’antígens i en cas de sortir negatiu, ja no hauran de fer quarantena”, explica el director de l’institut Baix Camp, Josep Gabriel Lluís. “Tampoc hi ha hagut uns canvis tan dràstics”, comenta el mateix director de secundària. Que aquests aspectes del funcionament general no canviïn fa que els responsables dels centres reusenc es mostrin “molt més tranquils”. De fet, tal com diu la directora de l’escola Marià Fortuny, Núria Sabaté, “continuarem treballant de la mateixa manera”. Una sensació que el regidor d'Educació, Daniel Recasens, comparteix.

Vacunació entre els joves



Un dels aspectes clau d’aquest nou curs és l’avenç de la vacunació. Els alumnes de secundària que tinguin la pauta completa no caldrà que es confinin; una situació que farà que els professors d’institut hagin de fer els dos tipus d’ensenyament: de manera presencial i virtual per als alumnes confinats.

A les escoles, segons explica Sabaté, això encara no està previst. De fet, desconeixen a partir de quin moment els nens i nenes de P3 a 6è de primària podran vacunar-se. Així doncs, ara els instituts hauran de tenir un aspecte més en compte: les famílies que no vulguin vacunar els seus fills.

De tota manera, segons Gabriel, “l’any passat no vam tenir ni un cas de família negacionista o persona que es negués a seguir les indicacions sanitàries”. Els centres de secundària estan a l’espera per veure si disposen de la informació sanitària dels seus alumnes, així podrien conèixer si tenen la pauta completa de vacunació o han passat la Covid.

Aquest aspecte, que encara no està resolt, tal com explica Recasens, “és competencial de la Generalitat” i l’Ajuntament no té marge de maniobra.

“L’experiència fa que ho entomis diferent”



Aquest curs, la comunicació entre el departament i els centres educatius ha estat molt més fluïda. “La meva principal exigència a les autoritats és que tinguem clares les directrius. I això ho tenim: sabem què és el que hem de fer”, comenta Sabaté. La incertesa de l’inici del curs passat ha evolucionat cap a una gestió cada vegada menys erràtica.

Tal com diu Gabriel, “N’hem après tots, s’han perfeccionat els protocols i l’experiència fa que ho entomis diferent”. Recasens considera que els resultats del curs passat “són el principal avalador” pel manteniment dels protocols d’aquest curs. El regidor destaca que la pandèmia als centres educatius de la ciutat va ser testimonial, i que el seu creixement entre els alumnes tenia a veure “amb la transmissió comunitària”. Això vol dir que els centres escolars tenien més contagis coincidint amb les onades que hi va haver (finals d’octubre, principis de gener, principis d’abril). És a dir, les escoles en cap cas eren un focus de transmissió.

Els reforços covid, que es van posar en marxar a partir d’inici de curs de l’any passat, es mantenen intactes per aquest setembre. Es tracta de professors que reforcen les plantilles actuals. “Tant de bo fos així sempre i no només per la Covid-19. Així podríem atendre millor els alumnes”, afirma Gabriel.
Participació