AEROPORT DE REUS

Puigneró pacta amb l'Estat l'ampliació del Prat

L'obra suposarà una inversió de 1.700 milions d'euros i es farà afectant "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda

per Lluís Girona, Barcelona, Catalunya | 2 d'agost de 2021 a les 20:25 |
Imatge d'arxiu de l'Aeroport de Reus | ACN

La Generalitat i el govern espanyol han acordat ampliar l'aeroport de Barcelona. L'acord s'ha tancat en una reunió no oficialitzada entre el vicepresident del Govern, Jordi Puigneró, i la ministra espanyola de Transports, Raquel Sánchez. L'obra suposa una inversió de 1.700 milions d'euros amb l'objectiu de convertir la infraestructura en un "hub internacional".

L'acord preveu que AENA redacti la proposta d'ampliació, la qual ha d'afectar "el mínim possible" l'espai protegit de La Ricarda, i que haurà d'acceptar posteriorment la Comissió Europea. En aquest punt, el govern central aprovarà un nou pla d'actuacions aeroportuàries pel període del 2022-2026 -abans del 30 de setembre- que regularà les tarifes dels aeroports d’acord amb el pla d'inversions previst. L'Estat redactarà llavors el nou pla director on es definirà concretament la proposta d'ampliació i inversions, que inclouen la construcció d'estacions d'AVE a l'aeroport de Girona i Reus que connectaran amb el Prat en 30 minuts.

La consellera de Presidència, Laura Vilagrà, ha comparegut en roda de premsa després de la reunió bilateral per defensar l'acord per a l'ampliació de l'aeroport. Vilagrà ha destacat "l'equilibri" del projecte. "Té possibilitats tècniques per esdevenir un hub", ha dit. La consellera també ha assegurat que l'acord obre la possibilitat a la gestió aeroportuària des de Catalunya i ha celebrat que el projecte tingui en compte la connexió del Prat amb Girona i Reus.

Jordi Puigneró, ha reconegut que l'ampliació del Prat no era un dels punts a tractar en la bilateral Estat-Generalitat. El vicepresident ha dit que l'ampliació converteix Catalunya en un país "competitiu i de progrés" perquè el dota d'un aeroport "intercontinental". Pel que fa als efectes sobre el medi ambient que pugui generar el projecte, Puigneró ha afirmat que l'ampliació només tirarà endavant si compta amb el vistiplau de la Unió Europea, un aval que ja es donava per descomptat.

En la trobada també hi han estat presents la secretaria d'Estat de Transports, Isabel Pardo de Vera, i el president d'Aena, Maurici Lucena. Puigneró com Sánchez s'han dirigit després de la trobada a la reunió de la comissió bilateral entre l'Estat i la Generalitat, que havia començat a les 16 hores.

Inicialment el projecte d'ampliació de les instal·lacions passava per l'allargament de 500 metres de la pista curta, la més propera al mar, i la construcció d'una terminal satèl·lit. L'allargament de la pista hauria de permetre que els avions de més envergadura hi poguessin operar, però implica la invasió La Ricarda, una zona de la Xarxa Natura 2000. Avui, Puigneró ha assegurat que en l'acord amb l'Estat no s'ha concretat quants metres s'hauria d'allargar la pista.

Acord amb incògnites

Una incògnita clau, sobretot si es té en compte que fa tot just dues setmanes el Govern i l'Ajuntament de Barcelona es van comprometre a no donar el vistiplau a l'ampliació de l'aeroport si no es garantia la protecció de la Ricarda

Puigneró ha liderat les negociacions amb la Moncloa, com ell mateix ha dit en roda de premsa. El Departament de Presidència -controlat per ERC i fins ara més proper a les tesis ecologistes contràries a l'ampliació- insisteix a través de fonts oficials que l'execució del projecte haurà de respectar "l'equilibri mediambiental". A més, també demanen que les concrecions de les inversions vagin acompanyades d'un acord per gestionar l'aeroport des de Catalunya i de la millora de connexions amb els altres aeroports catalans. "Cal seguir treballant en el marc de la Taula Institucional sobre el futur de l’aeroport que va constituir la Generalitat", reclamen. El departament demana que l’ampliació del Prat es basi en un "ampli acord" fruit del treball conjunt de tots els municipis afectats i de totes les institucions implicades.

Des de l'Ajuntament de Barcelona qui ja ha reaccionat és el primer tinent d'alcaldia, Jaume Collboni (PSC). "L’acord per a l'ampliació del Prat és una magnífica notícia per a Barcelona i Catalunya que ens permetrà convertir-nos en un hub intercontinental, atreure inversions i generar milers de llocs de treball", ha dit. Collboni també ha assegurat que treballaran perquè el projecte garanteixi els estàndards europeus de sostenibilitat ambiental. "Estem convençuts que creixement i sostenibilitat poden anar de la mà", diu.

L'acord tancat avui posarà a prova la relació del Govern amb la CUP. Els cupaires van votar en contra el passat juliol al Parlament d'una moció presentada pel PSC i que proposava una "solució de consens" per a l'ampliació del Prat. La moció es va acabar aprovant amb els vots de PSC, ERC, Junts, comuns i Ciutadans. No és l'única proposta en relació a l'aeroport que s'ha debatut al Parlament. Fa un any la Comissió de Territori va aprovar una proposta de resolució dels comuns contra qualsevol projecte que representés un "augment il·limitat" de passatgers i del trànsit aeri o que provoqui un impacte sobre el medi natural o la biodiversitat de l'entorn del delta del Llobregat.

Lucena havia demanat a la Generalitat que prengués una decisió aquest estiu perquè la inversió, de 1.700 milions d'euros, pugui ser inclosa en el DORA 2022-26, que el Consell de Ministres hauria d'aprovar, com a màxim, a finals de setembre. Altrament, adverteix, aquesta actuació no seria una realitat fins a aproximadament el 2035.

En una entrevista a La Vanguardia aquest diumenge, la ministra Sánchez considerava que no es podia renunciar a l'ampliació perquè suposaria "un motor de desenvolupament econòmic" i es comprometia a ser "garant" d'una reforma exemplar. A més, va garantir que es tindria una "cura exquisida" amb les qüestions mediambientals

La Cambra celebra l’acord que comportarà, de retruc, la construcció de l’estació central intermodal a l’Aeroport de Reus

La Cambra de Comerç de Reus celebra, de manera entusiasta, l’acord entre el Govern Central i la Generalitat d’ampliar l’aeroport del Prat per convertir-lo en un hub intercontinental i que s’ha fet públic aquesta tarda. Un acord que, de retruc, comportarà la construcció de les estacions d’AVE dels aeroports de Reus i Girona que permetrà connectar-les amb el de Barcelona en 30 minuts.

El president de la Cambra, Jordi Just, s’ha felicitat per l’entesa entre el Govern de l’Estat i el Govern de la Generalitat i la importància de l’acord en benefici de l’aeroport de Reus. Just recorda que “la Cambra ha mantingut una actitud permanent reivindicativa en relació a l’Estació Central Intermodal des que es van aturar les obres, apostant sempre per la seva construcció. Hem cregut, creiem i seguirem creient en el valor enormement estratègic d’aquesta estació per l’aeroport però també -i això no s’ha d’oblidar- per donar servei a la gent del Camp de Tarragona. L’aeroport hi guanya però, sobre tot, hi guanya el territori”.
 

Participació