ENSENYAMENT

Alumnes del Col·legi Sant Pau de Tarragona estudien la qualitat de l’aire del seu centre

A les aules han detectat compostos com etanol i alcohol isopropílic

per Adrià de las Heras, Reus, Catalunya | 20 de juliol de 2021 a les 12:42 |
Alumnes de primer de batxillerat del centre que han participat en el projecte amb la Facultat de Química de la URV | URV
Un grup d’alumnes de batxillerat del Col·legi Sant Pau Apòstol de Tarragona, amb el suport del grup de Cromatografia Aplicacions Mediambientals de la Facultat de Química de la URV, ha dut a terme un estudi sobre la qualitat de l’aire de les aules. El treball ha estat motivat per les mesures de prevenció per la covid-19, que impliquen l’ús de dissolvents en els productes de neteja i l’ús de gels hidroalcohòlics. Els resultats del treball han determinat, en diferents aules del centre, més de 40 compostos volàtils presents en l’aire.

Durant 14 dies, uns mostrejadors passius instal·lats en les aules seleccionades pels alumnes van recollir les mostres, per tal de retenir els compostos orgànics volàtils presents en l’ambient. Seguidament es van enviar els dispositius mostrejadors a la Facultat de Química, on es van analitzar i els alumnes van poder valorar i discutir els resultats obtinguts amb l’ajut del professor del centre i de membres del grup de recerca de Cromatografia Aplicacions Mediambientals de la URV. Entre els compostos identificats van destacar els dissolvents, principalment etanol i alcohol isopropílic. També van detectar aldehids.

La suma de tots els compostos identificats oscil·lava en els espais interiors del centre entre 300 i 500 µg/m3 (micrograms per metre cúbic) mentre que a l’exterior els valors eren de l’ordre de 50 µg/m3. De totes maneres, no hi ha cap normativa que estableixi uns màxims que poden afectar la salut.

L’estudi es va completar comparant els valors trobats d’aldehids en les aules del centre amb els trobats en cases, on es va veure que els valors eren similars. Per finalitzar el projecte, al col·legi Sant Pau Apòstol es van aplicar una sèrie d’accions correctives i de millora de la qualitat de l’aire a les aules de l’escola, com per exemple establir un horari per la ventilació dels espais tancats, sobretot després de les actuacions de neteja de les aules del centre educatiu entre altres.
Participació