MOBILITAT

Reus tindrà un sistema de bicicleta pública compartida

L'arribada d'aquesta mesura és preveu per al 2023

per Adrià de las Heras, Reus, Catalunya | 19 de juliol de 2021 a les 12:32 |
Una imatge de la roda de premsa | Adrià de las Heras
L'any 2023, Reus tindrà un sistema de bicicleta pública compartida, segons ha anunciat la regidora d'Urbanisme i Mobilitat, Marina Berasategui. Aquesta iniciativa s'implementarà i es gestionarà des de l'empresa municipal de Reus Mobilitat i Serveis, que ja n'està elaborant l'estudi previ.

La primera fase d'aquest sistema de bicicleta compartida preveu entre 150 i 200 bicicletes i 12 estacions. En un principi, s'implementarà a les zones de més mobilitat de la ciutat i s'anirà ampliant cap a la perifèria a mesura que s'augmenti el nombre de vehicles i estacions. Tot plegat tindrà un cost anual de 385.000 euros; que ja preveu despeses de manteniment, contractació de quatre treballadors, les bicicletes, vehicles elèctrics, etcètera.

Tot i que encara estan treballant en alguns aspectes concrets del projecte, la regidora ja ha anunciat que les bicicletes no seran elèctriques. Aquest tipus de vehicle ha estat descartat degut a "la mida, complexitat i orografia de la ciutat". De totes maneres, sí que han anunciat que el color de les bicicletes serà el groc.

Aquest sistema de bicicleta pública compartida s'emmarca en el Pla d'Acció Municipal 2019-2023, un document que recull fins a onze mesures que pretenen fer una mobilitat més sostenible a la ciutat, i aquest sistema de bicicleta va en la mateixa direcció, tal com ha reconegut Berasategui. Per això, la regidora ha volgut destacar que "és una aposta". El preu d'aquest servei serà "assequible", per tal d'incentivar-ne l'ús. I un dels objectius, també, és complementar l'oferta de mobilitat pública i compartida.

La "Girocleta, el model a seguir

El model de referència del sistema de bicicleta de Reus serà el de Girona, que ja fa més de deu anys que funciona i es diu Girocleta. L'ajuntament del Baix Camp va establir un conveni a principis d'any amb el consistori gironí. Un dels aspectes que destaca del projecte de la ciutat de Reus és que es gestionarà des d'una empresa municipal, i no s'externalitzarà ni el servei ni el manteniment.

Girona va començar amb un servei externalitzat i, a mesura que han passat els anys, l'han anat municipalitzant. Reus aprofitarà "l'experiència tecnològica i de recursos humans" de la seva empresa municipal per gestionar aquest sistema de bicicleta pública, segons Berasategui. Una de les pròximes accions per avançar en aquest projecte és la contractació d'un tècnic especialista. Aquest treballarà conjuntament amb l'empresa municipal per tal de traçar la implementació d'aquest sistema. La regidoria preveu que, abans d'engegar aquest nou projecte, es farà algun procés participatiu obert a la ciutadania per decidir el nom, o la imatge corporativa.
Participació