SOCIETAT

El 35% dels joves té problemes per controlar l'ús del mòbil

Segons un estudi d'àmbit estatal

per ACN/ Marc Busquets, 12 de juny de 2021 a les 15:00 |
L'estudi revela que hi ha joves que admeten no poder | Freepik
El 35% dels joves de l'estat mostra signes de falta de control en l'ús del mòbil, segons un estudi de l'Observatori Social de la Fundació la Caixa. Aquest estableix diferents perfils d'usuaris: els moderats i els organitzats, amb major capacitat de control que la mitjana; i els socialitzadors, impetuosos i escapistes, amb un nivell d'autocontrol lleugerament inferior. Per últim, hi ha els hiperconnectats, els que amb més freqüència són incapaços de controlar l'ús d'aquest aparell.

En línies generals, el 42% dels joves té un perfil moderat en l'ús del mòbil, mentre que un 19% està hiperconnectat. La resta de joves fan servir el mòbil per organitzar-se (10%), socialitzar (10%), buscar sensacions intenses (10%) o evadir-se dels problemes (9%). Entre els hiperconnectats, l'autocontrol és un 16% més baix que el de la mitjana general. Aquests fan servir el mòbil per a múltiples tasques. 

"Hi ha pares que s'hi passen el dia, a Internet"

A les aules, els professors es troben que sovint han d'aplicar de vegades mesures dràstiques per impedir que l'alumnat usi el mòbil durant les classes. "El centre on treballo té una política molt restrictiva, en aquest cas. Tolerància zero contra els mòbils a l'aula. Un cop vaig haver de requisar el telèfon a una alumna, i es va posar molt nerviosa. Em va jurar que mai més ho faria, que mai més l'usaria durant les meves explicacions", apunta el docent reusenc Sergi P., destinat a un institut de Barcelona. Com a reacció, un grup de joves va arribar a obrir un compte a les xarxes socials tot denunciant la "manca de llibertat d'expressió" a la quals al seu parer se'ls sotmet per no deixar-los tenir el mòbil a les dependències del centre. 

Una altra docent, V.B., exposa al diari el seu testimoni. "Quan ets la nova, et proven. Fan servir el telèfon a classe, per veure quina reacció tens. S'ha de dura, d'entrada; del contrari, s'agafen excessives confiances i tot el curs pot ser una lluita constant". A les tutories, indica, sí que s'ha trobat alumnes que han admès que "depenen massa del mòbil". Si és el cas, argumenta, "els pares també hi han d'actuar". 

La Laura és una jove estudiant de BAT. Apunta que ha tingut temporades d'estar "molt pendent del telèfon", en especial quan el ritme acadèmic "es relaxa". Mira de no estar-ne sempre pendent, però matisa que no és "fàcil" perquè amb la colla es comuniquen constantment a través de xarxes i missatgeria. "Gent del meu entorn està enganxada, però em penso que no és només una cosa de joves. Hi ha pares que s'hi passen el dia, a Internet", rebla. 

Ansietat, depressió i estrès

De tornada a l'estudi, aquest exposa que més de la meitat dels joves classificats en aquest perfil van manifestar dificultats per controlar l'ús del mòbil. L'estudi apunta també una clara associació entre la intensitat d'ús del mòbil per a diverses tasques i el malestar psicològic dels usuaris. Els moderats presenten nivells més baixos d'ansietat, depressió i estrès, mentre que entre els hiperconnectats hi ha més joves amb malestar.

L'ansietat és l'indicador de malestar psicològic més prevalent entre els joves, ja que el 28% pateix nivells alts o severs d'aquest símptoma. Aquesta proporció puja en el cas del perfil dels escapistes, els impetuosos i els hiperconnectats. L'estrès és el segon símptoma, amb un 19% de prevalença en nivells alts o severs. En aquest cas, només els joves de perfil moderat estan per sota de la mitjana. Per últim, un 17% dels enquestats té nivells alts o severs de depressió i es manifesta més entre escapistes i hiperconnectats.

L'estudi ha estat liderat per l'Institut Cultura i Societat de la Universitat de Navarra.
Participació