SUBMINISTRAMENTS

La nova tarifa de consum d'electricitat entra en vigor l'1 de juny

L'horari en què es facin servir els electrodomèstics tindrà efectes en el cost total de la factura

per Reusdigital.cat, 27 de maig de 2021 a les 09:49 |
Una imatge del Punt d'Assessorament Energètic | Ajuntament de Reus
Aquesta informació es va publicar originalment el 27 de maig de 2021 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.
El Punt d'Assessorament Energètic (PAE), un servei municipal que depèn de la Regidoria de Benestar Social de l'Ajuntament de Reus, adverteix la ciutadania que l'1 de juny entra en vigor la nova tarifa i el nou model de factura de la llum per a qui tingui contractada una potència inferior als 15 kW, és a dir, famílies i petits negocis. El més destacat, sobretot si es té contractada l'energia al mercat regulat, és que a partir d'aquesta data, l'horari en què es facin servir els electrodomèstics tindrà efectes en el cost total de la factura. El consum d'electricitat a la nit i el cap de setmana serà més barat. L'objectiu de la nova facturació és premiar les famílies que adaptin els hàbits de consum a la nova regulació.

Una nova factura

El 30 d'abril, el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) va publicar la resolució que estableix el nou model de factura d'electricitat. La nova factura només tindrà dos fulls, tot i que inclourà dues potències (ara només consta una) i tres períodes d'energia (ara només inclou un, si no es té contractada la discriminació horària).

S'estableixen tres períodes d'energia: les hores punta, les hores planes i les hores vall. Les hores punta són les més cares, i s'aplicaran els dies laborables de les 10 del matí a 2 del migdia i de 6 de la tarda a 10 de la nit. Les hores planes són les més barates, i s'aplicaran els dies laborables de les 8 a les 10 del matí, de les 2 del migdia a les 6 de la tarda i de les 10 a les 12 de la nit. Les hores vall són les més barates, i s'aplicaran els dies laborables des de les 12 de la nit fins a les 8 del matí, i també tots els caps de setmana i festius.

Dues potències

La potència és el que es paga per la connexió a la xarxa elèctrica i disposar quan es vulgui de l'energia necessària sense talls de subministrament. Fins ara, cada llar només podia tenir una potència i per aquesta es pagava el mateix durant tot el dia. Amb la nova tarifa es podran contractar dues potències diferents: una potència de dilluns a divendres de les 8 fins a les 0 h i una altra per als dies laborables des de les 0 fins a les 8 h i també els caps de setmana i els festius.

Aquesta opció és molt útil, per exemple, per a les persones propietàries d'un cotxe elèctric, ja que fins ara havien de contractar una potència molt elevada, encara que només la necessitessin en el moment que carregaven el vehicle. Per tant, per una necessitat puntual pagaven un excés de potència prescindible durant la resta del dia.

La nova distribució dels càrrecs i els peatges

Els peatges serveixen per pagar el transport i la distribució de l'electricitat fins a casa i els càrrecs, per pagar altres conceptes inclosos en la factura com les primes a les renovables o el dèficit de tarifa, entre altres.

El 22 d'abril, el Butlletí Oficial de l'Estat (BOE) va publicar l'Ordre que estableix els preus dels càrrecs del sistema elèctric i dels pagaments per capacitat que s'aplicaran a partir de l'1 de juny de 2021. D'acord amb aquesta ordre, la nova tarifa elèctrica només afecta la part regulada de la factura, que a partir d'ara representa un percentatge menor del total de la facturació. En canvi, guanya importància el consum, que a més està condicionat per l'hora en què es consumeix l'electricitat, és a dir, es paga més o menys en funció de l'hora en què es connecten els electrodomèstics.

L'estalvi energètic

L'objectiu de la nova factura és que les persones consumidores d'electricitat siguin més conscients de la necessitat d'aplicar mesures d'estalvi energètic. Així es desplaça el consum fora de les hores punta i s'evita haver de fer noves inversions a la xarxa que encareixen la factura.

A més, l'electrificació de la societat actual és cada cop més gran. La implantació del cotxe elèctric n'és un exemple. Per això, la necessitat d'evitar col·lapsar les xarxes elèctriques encara adquireix més importància.

Nous hàbits de consum, una rebaixa en el cost de la factura

Ara, per a tothom, hi haurà tres períodes d'energia: punta, plana i vall. Per això, a la majoria de llars, si mantenen els mateixos hàbits de consum, la nova tarifa es notarà poc en el cost final de la factura i, fins i tot, en alguns casos, pot haver-hi un increment.

Les persones expertes estimen que l'estalvi podria arribar als 100 o 150 euros l'any, en funció de la capacitat de cada llar de traslladar el consum a les hores vall. Així, per exemple, posar la rentadora durant tot l'any a les hores més barates podria suposar un estalvi d'entre 40 i 50 euros anuals. Per això, programar els electrodomèstics perquè comencin a funcionar a les hores vall pot ser una bona opció.

Adaptar la discriminació horària a les noves franges de consum

A les llars que fins ara tenien contractada la tarifa amb discriminació horària, és a dir, que pagaven la llum a preus diferents en funció del moment del dia, més cara durant el migdia i a la tarda i més barata a la nit i al matí, la nova tarifa els resultarà familiar. Tot i això, ara hauran d'adaptar-se a les noves franges horàries de consum, ja que consumir electricitat a determinades hores del matí serà més car.

Per al mercat regulat i per al mercat lliure

La nova manera de facturar afecta a tothom que tingui un contracte amb una comercialitzadora elèctrica, tant si és una que opera al mercat regulat com al mercat lliure.

Per això, ara serà un bon moment per analitzar amb detall el consum i estudiar les ofertes del mercat per saber quina és la que millor s'adequa a l'estil de vida de cadascú i la que més permet estalviar. Això sí, cal tenir en compte que només es poden beneficiar del bo social les famílies que tenen contractada l'energia en el mercat regulat.

Punt d'Assessorament Energètic (PAE)

L'Ajuntament de Reus posa a l'abast de la ciutadania, i de manera especial de les persones que sol·liciten la subvenció de pobresa energètica, un servei personalitzat d'assessorament d'estalvi energètic, el PAE, que ara informa sobre la nova factura de la llum i ha hagut d'adaptar les seves recomanacions a aquesta nova facturació.

Es tracta d'un assessorament gratuït amb l'objectiu de reduir la despesa en aquests subministraments a través d'algun tipus de bonificació, de millora dels hàbits de consum, de reducció de potència, etc. Per ser atès pel PAE, cal demanar cita i portar les factures d'electricitat i gas. Aquest servei està ubicat en dos centres cívics: dimecres, al Centre Cívic del Carme i dijous, al Centre Cívic Llevant, de dos quarts de 4 a les 7 de la tarda. Per a més informació sobre la nova factura i l'estalvi energètic es pot consultar també aquesta web. 
Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: