BROSSA

L'Ajuntament supera les traves administratives per licitar el nou concurs de la brossa

per Marc Busquets Obré, Reus, Catalunya | 10 de març de 2020 a les 13:55 |
Imatge d'uns contenidors, al carrer de Cambrils, de Reus | ACN
Aquesta informació es va publicar originalment el 10 de març de 2020 i, per tant, la informació que hi apareix fa referència a la data especificada.

L'Ajuntament ja veu llum al final del túnel del concurs de la brossa. Segons ha avançat el diari Més i ha confirmat l'Ajuntament, les resolucions adoptades pel Tribunal Català de Contractació del Servei Públic el 4 de març desestimen la gran majoria dels recursos presentats tant per FCC Medio Ambiente SA (actual concessionària) com per Fomento Valencia Medioambiente SA contra els plecs de la licitació del servei de la neteja viària i la recollida de la brossa. Publicada pel consistori el passat novembre en el perfil del contractant allotjat a la Plataforma de serveis de contractació pública de la Generalitat, el procés de designació estava suspès cautelarment pel tribunal des del 15 de gener a causa de la batalla legal presentada per les dues empreses.

Tot i que falla a favor dels recurrents en un dels punts en litigi, la suspensió queda finalment aixecada i el concurs no té ara traves administratives per continuar endavant tenint en compte sempre que les empreses poden recórrer ara la licitació per la via legal al Tribunal Superior de Justícia de Catalunya-, encara que amb una reserva: caldrà ajustar el plec a l'única al·legació estimada a favor del recurrent. Una qüestió, formulada per Fomento Valencia Medioambiente SA, considerada menor des del consistori i que fa referència als criteris avaluables de forma automàtica a la licitació, en els quals s'incloïen des de la creació de places d'educadors ambientals, fins a l'ampliació de sensors d'ompliment dels contenidors, el manteniment d'unitats de vehicles de reserva i campanyes de sensibilització ciutadanes, entre altres. El tribunal, en essència, qüestiona que no es delimitin objectivament amb un topall màxim argumentat el número de places o de material que es preveuen crear.

Pel que fa als altres dos punts presents en les al·legacions de Fomento Valencia, el Tribunal dóna la raó a l'Ajuntament. La primera qüestionava que la licitació pugui afavorir ofertes amb pitjor qualitat però amb un mateix preu s'imposin a les tècnicament superiors. Segons el tribunal, "cal advertir que el fet que una oferta amb major puntuació tècnica sigui considerada presumptament temerària i una altra amb menys puntuació tècnica no, no suposa, per si sola, una causa que desvirtuï la fórmula ni dugui a apreciar contravenció dels principis rectors de la contractació pública. Justament, de la fórmula controvertida s'infereix que posa en qüestió les proposicions que se situïn en un punt de desequilibri excessiu entre un preu baix i una prestació tècnicament molt alta". Una altra cosa és, apunta de pas l'organisme, que "certament, l'expedient no inclou cap justificació ni cap explicació respecte del llindar a partir del qual s'aprecia aquest desequilibri, aspecte aquest que no permet estimar les al·legacions efectuades per la recurrent respecte de la fórmula, però que evidencia les limitacions que té el Tribunal a l'hora d'efectuar-ne la revisió".

La segona sol·licitava la nul·litat de la fórmula de revisió del preu del contracte (144 milions d'euros per deu anys) d'acord amb una presumpta valoració a la baixa de costos tals com el preu de la gasolina, entre altres aspectes. En aquest darrer punt el tribunal recorda que existeixen mecanismes de revalorització del contracte un cop complimentat un determinat període de temps.

D'altra banda, el tribunal també desestima l'única al·legació formulada per FCC Medio Ambiente SA, que amb la impugnació d'un sol punt de les clàusules "considerava que l'import pendent d'amortitzar fruit de la construcció de Parc Central era incorrecte i no estava actualitzat- reclamava l'anul·lació i nova redacció del procediment de contractació del nou servei. L'alt organisme administratiu de la Generalitat considera vàlid "allò constatat per l'òrgan de contractació "en aquest cas l'Ajuntament-, atès que els actes dels poders adjudicadors disposen de la presumpció de validesa, certesa, encert i legalitat, tret de prova en contra". En definitiva, referma, "no pot apreciar-se la incorrecció en la determinació del concepte objecte de controvèrsia i, per tant, no poden prosperar les al·legacions de FCC Medio Ambiente, procedint la desestimació del recurs".

El tribunal, finalment, rebutja la petició formulada pel consistori d'imposar multes o sancions a aquesta empresa per entendre que la interposició del recurs, ja en primer terme sense incorporar al formulari la fonamentació, "resultaria demostrativa de la finalitat de la recurrent com a actual prestadora del servei de perpetuar el màxim temps possible la seva posició d'adjudicatària".

Participació
Director: Marià Arbonès
Cap de redacció: Marc Busquets
Departament de Tecnologia: Josep Gallofré / Adrià Martínez

Raval de Santa Anna, 2, tercer pis | 43201- Reus | Telèfon 977 300783 | info@reusdigital.cat
Segueix-nos a:
Cerca a ReusDigital: