Hemeroteca -
Juny de 2008
"Els balls de cavallets i de galeres. Danses parateatrals del seguici reusenc". El primer que sobta al títol de l'obra de Palomar és el terme parateatral, així que el propi autor no tarda massa en explicar-ho. Pel membre de Carrutxa, "les danses analitzades, sense deixar de ser-ho, intenten transmetre una certa història, en aquest cas dues batalles". En el cas dels Cavallets, las Navas de Tolosa, i a les Galeres, Lepant. A més, per Palomar "no es necessiten paraules per transmetre coses evidents".
Però per què ha volgut Palomar estudiar els dos balls al mateix temps? Tots dos tenen referents històrics clars i juguen, segons, l'autor amb el simbolisme. "De fet, tot es resumeix en una lluita entre el bé i el mal, escenificada amb la inclusió de l'àngel i el dimoni", ha manifestat Palomar. I és que les danses es mouen tant per un terreny estètic com un de més guerrer, amb moviments pràcticament teatrals i espases que xoquen en senyal de confrontació.
Jordi Bertran, investigador de les tradicions populars, ha fet de padrí de l'obra, que es presentava la nit de dimecres, destacant "el magnífic treball historiogràfic de Palomar" i "l'originalitat en tractar el ball de Galeres", que fins ara cap autor havia investigat. En aquest sentit, Palomar, fent ús del seu sentit més acadèmic, ha recordat que "el volum de l'obra depèn molt de la informació trobada".
Tots aquests elements es van formant històricament fins arribar a l'actualitat. Palomar investiga en els orígens dels dos balls i estudia els canvis patits al llarg dels segles. A l'acte de presentació, també hi va assistir Elena Salinas, en representació del ball de Cavallets, qui va agrair "profundament" a Palomar que hagi dedicat una monografia precisament en el seu 10è aniversari.